ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa przedszkola brzmi:
Samorządowe Przedszkole Nr 133
2. Adres przedszkola, telefon:
30 – 331 Kraków, ul. Benedyktyńska 4
tel. /fax 0-12 267-54-08
3. Nazwa przedszkola używana na pieczęciach brzmi: Przedszkole Samorządowe Nr 133 im. O. Leona Knabita 30-398 Kraków, ul. Benedyktyńska 4 NIP 6762432735 Regon 121334629.
4. Nazwa przedszkola używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Samorządowe Nr133 im. O. Leona Knabita 30-398 Kraków, ul. Benedyktyńska 4.
5. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina M. Kraków.
6. Przedszkole jest jednostką budżetową.
7. Przedszkole jest placówką publiczną która:
7.1. prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej
wychowania przedszkolnego;
7.2. podstawa programowa realizowana jest od godz .9.00 do godz .14.00.
7.3. prowadzi oddziały ogólnodostępne ;
7.4. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
7.5. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
7.6. zapewnia realizacje prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego ( rok zerowy).
8. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1. Przedszkole realizuje cele wynikające z przepisów prawa w szczególności w zakresie:
1.1 udzielania dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
1.2 wspomagania i ukierunkowania indywidualnego rozwoju dziecka z jego wrodzonym
potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-
kulturowym i przyrodniczym;
1.3 zapewnienia opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb;
1.4. współdziałania z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowania ich do nauki szkolnej
w klasie I określone jako osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej;
1.5 umożliwiania dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej;
1.6 organizacji działalności innowacyjnej;
2.Przedszkole udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej wspomagając indywidualny
rozwój dzieci poprzez:
2.1 rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci ;
2.2 wczesne wykrywanie zaburzeń i deficytów rozwojowych oraz trudności wychowawczych i zapobieganie im;
2.3 pomoc rodzicom w kierowaniu dzieci do poradni specjalistycznych;
2.4 wdrażanie do procesu edukacyjnego wskazań specjalistów z P P P;
2.5prowadzenie zajęć stymulujących i kompensacyjno-wyrównawczych ;
2.6 organizowanie zajęć prowadzonych ,konsultacji i warsztatów prowadzonych przez specjalistów;
2.7 rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;
2.8 podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
3.Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne ,odbywa się za zgodą rodziców i prawnych opiekunów.
3.1 Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana w formie:
- zajęć specjalistycznych , korekcyjno – kompensacyjnych ,logopedycznych oraz innych
zajęć o charakterze terapeutycznym
- zajęć psychoedukacyjnych dla Rodziców
- porad ,konsultacji i warsztatów dla Rodziców i nauczycieli
3.2 Objęcie wychowanka zajęciami dydaktyczno- wychowawczymi ,zajęciami specjalistycznymi , zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody Rodziców;
3.3 Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej prowadzą nauczyciele poszczególnych we współpracy z pracownikami PPP.Zajęcia prowadzone są według planów przygotowywanych indywidualnie dla każdego dziecka;
3.4 Pomoc psychologiczno- pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola;
3.5 W przedszkolu mogą być zatrudnieni : psycholog, pedagog i logopeda.
4. Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola ,którymi to obszarami są :
4.1 kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
4.2 kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych ;
4.3 wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
4.4 wspomaganie rozwoju mowy dzieci ;
4.5 wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
4.6 wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
4.7 wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
4.8 wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
4.9. wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
4.10 wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne;
4.11.wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
4.12.pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
4.13wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
4.14. wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
4.15. kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie rodzinne ,obywatelskie i patriotyczne.
5. Sposoby realizacji zadań:
5.1 Zapewnianie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i
zdrowym środowisku;
5.2 Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka , troska o zapewnienie równych szans,
umacnianie wiary we własne siły i możliwości , osiągnięci sukcesów;
5.3 Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności , dążenia do osiągania celów,
podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie;
5.4 Rozwijanie wrażliwości;
5.5 Kształtowanie umiejętności obserwacji , ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących
w otoczeniu przyrodniczym , społecznym , kulturowym i technicznym;
5.6 Rozbudzanie ciekawości poznawczej ,zachęcanie do aktywności badawczej, wyrażania
własnych myśli i przeżyć;
5.7. Rozwijanie wrażliwości estetycznej , tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni,
fantazji oraz ekspresji plastycznej , muzycznej i ruchowej;
5.8 Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, kształtowania zachowań
prozdrowotnych i bezpiecznego postępowania;
6. Podstawowe formy działalności wychowawczo - dydaktycznej przedszkola to:
6.1 Zajęcia edukacyjne organizowane z całą grupą,
6.2 Zajęcia stymulujące organizowane w małych zespołach,
a) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci mających trudności w nauce,
b) zajęcia dodatkowe (za zgodą rodziców),
c) spontaniczna działalność dzieci,
d) prace porządkowe i samoobsługowe,
e) współpraca z placówkami kulturalno – oświatowymi ,
f) współpraca z rodzicami i opiekunami prawnymi.
7. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
7.1 Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece nauczyciela
7.2. W najmłodszej grupie wiekowej zatrudniona jest pomoc nauczyciela
7.3. W czasie wycieczek dzieciom zapewnia się opiekę co najmniej jednej osoby na 10
wychowanków, a podczas spacerów jedna osoba dorosła na 15 wychowanków
z obowiązującym rozporządzeniem MEN), (zgodnie
7.4. Podczas spacerów i zajęć poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc
nauczyciela i oddziałowa; opiekunami podczas spacerów i wycieczek mogą być: nauczyciel
przedszkola, rodzic lub opiekun dziecka, wolontariusz oraz inny pracownik przedszkola,
7.5. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb
dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności,
7.6. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczo – turystycznych (dot. wycieczek
całodziennych) wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodziców, prawnych
opiekunów),
7.7. Program i listę opiekunów wycieczki zatwierdza każdorazowo dyrektor przedszkola.
Karta wycieczki zawiera: dane dotyczące organizacji wycieczki, program, dane
kierownika wycieczki i opiekunów,
7.8. Nauczyciel organizujący wycieczkę lub spacer powinien:
- poinformować dzieci o miejscu i celu wycieczki,
- dostosować zajęcia do możliwości fizycznych wszystkich dzieci,
- zapoznać dzieci z normami kulturalnego zachowania się, które powinny być przestrzegane przez wszystkich uczestników wycieczki,
- wspólnie z dziećmi ustalić zasady postępowania, które zapewnią grupie
bezpieczeństwo, dobre współdziałanie, przyjemną atmosferę,
- zadbać o właściwy, tj. dostosowany do warunków atmosferycznych, ubiór dzieci,
7.9. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest aby co
najmniej jedna nauczycielka prowadziła swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka
w przedszkolu
7.10. Powołuje się koordynatora d/s bezpieczeństwa w przedszkolu;
8. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
8.1. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu; rodzice lub prawni opiekunowie dziecka powinni w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać bezpośrednio pod opiekę osoby dyżurującej . Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole;
8.2 Dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (prawnych opiekunów) – upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkola oraz wskazane w „Karcie zapisu dziecka do samorządowego przedszkola”/p.II/4/
8.3. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe;
8.4. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
8.5. Odbieranie dziecka z przedszkola - nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie odbierającej.
6.6. Od momentu przekazania dziecka, odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo, ponosi
osoba odbierająca.
8.7. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek przyprowadzania dzieci do godziny 9 i odbierania dzieci z przedszkola najpóźniej do godziny 16 – tej,budynek I do godz.9.00 i odbierania dzieci z przedszkola najpóźniej do godziny 16.30.
8.8. do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
8.9. Każde podawanie leków w przedszkolu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe), powinno się odbywać na pisemne życzenie rodziców. Rodzice powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie określające nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia.
8.10. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
8.11. W uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole powiadamia rodziców i za porozumieniem z nimi wzywa pogotowie. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
8.12. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu przedszkola, nauczyciel powinien powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka (opiekunów prawnych). W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
9. Przedszkole zapewnia dzieciom całoroczne ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków
w ramach polisy z wybranym ubezpieczycielem wskazanym przez Radę Rodziców po
konsultacji z dyrektorem przedszkola do 31 sierpnia każdego roku poprzedzającego nowy rok
szkolny.
10. W przypadku dzieci pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej
dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystąpić do Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej z prośbą o przyznanie im pomocy stałej bądź doraźnej.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 3
1. Organami przedszkola są:
1.1. Dyrektor Przedszkola;
1.2. Rada Pedagogiczna;
1.3. Rada Rodziców.
§ 4
1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Dyrektor przedszkola jednoosobowo reprezentuje przedszkole w stosunkach zewnętrznych.
3. Dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji placówki zgodnie z jej rocznym planem finansowym.
4. Dyrektor Przedszkola:
4.1. kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
4.2. sprawuje nadzór pedagogiczny;
4.3. sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4.4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji
4.5. współdziała z zakładami kształcenia nauczycieli;
4.6. tworzy właściwą atmosferę pracy;
4.7.wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i
nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
4.8. zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola;
4.9. organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem i Radą Dzielnicy VIII.
4.10. przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o realizacji
rocznego planu nadzoru pedagogicznego.
4.11 .Dyrektor zatwierdza programy wychowania przedszkolnego na wniosek nauczyciela
i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
5.1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
5.2. przyznawania nagród oraz wyznaczania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
5.3. występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
6. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
7. Dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca zestaw programów wychowania przedszkolnego ,które obowiązywać będą od początku następnego roku szkolnego .
8. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły w rejonie (w którym dziecko mieszka) o spełnianiu przez dziecko5 i 6 – letnie obowiązku szkolnego w placówce przedszkolnej
9. Dyrektor rozpatruje wnioski , skargi i zażalenia według określonej procedury.
§ 5
1. Rada Pedagogiczna:
1.1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania
wynikające ze statutu przedszkola a jej przewodniczącym jest dyrektor placówki;
1.2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w
przedszkolu;
1.3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby
zaproszone przez dyrektora, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji których celem
statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie
działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej przedszkola;
1.4. Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb; zebrania
mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego
nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
1.5. Termin zwoływania Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę
możliwości na tydzień przed posiedzeniem.
1.6. Osoba zwołująca Radę Pedagogiczną powinna podać wcześniej zagadnienia do dyskusji na zaplanowane posiedzenie;
1.7. Dyrektor przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku jej zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej;
1.8. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla
uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
1.9. Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje z działalności przedszkola.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
2.1. Zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
2.2. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w placówce;
2.3. Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego oraz wewnętrznego
doskonalenia nauczycieli przedszkola;
2.4. Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków.
2.5. Przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji
zmian, a także przedłożenia go do uchwalenia radzie przedszkola ( jeżeli taka została utworzona).
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
3.1. Organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
3.2. Projekt planu finansowego przedszkola;
3.3. Wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
3.4. Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych
prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
3.5. Programy opracowane przez nauczycieli;
3.6. Wydawanie opinii w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego.
4. Rada Pedagogiczna :
4.1. Przygotowuje projekt statutu lub jego zmiany i zapoznaje z nim Radę Rodziców;
4.2. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora
lub innego stanowiska kierowniczego przedszkola. Organ uprawniony do
odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i
powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągi 14 dni od otrzymania
wniosku;
4.3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania rady są protokołowane;
4.4. Przejmuje kompetencje Rady Przedszkola, gdy ta nie zostanie powołana.
5. W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub Rady rodziców może
dokonać zmian w zestawie programów nauczania z tym ze zmiana ta nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
6. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
7. Uczestnicy posiedzenia Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rad pedagogicznych, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.
§ 6
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola która uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci:
1.1. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli wybranych w
tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola
1.2. W wyborach Rady Rodziców jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic;
1.3. Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym zebraniu rodziców
na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń w każdym roku szkolnym;
1.4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności który nie może być
sprzeczny ze statutem przedszkola. Określa w nim w szczególności wewnętrzną
strukturę i tryb pracy rad oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do
rady ;
1.5. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora, organu
prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny
z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki;
1.6. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z Rada
pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie
treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci
a realizowane przez nauczycieli, programu profilaktyki dostosowanego do
potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska obejmującego wszystkie
treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli
i rodziców oraz opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania i projektu planu finansowego składanego przez
dyrektora placówki:
1.7. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie
uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego
i profilaktycznego program ten ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z
organem sprawującym nadzór pedagogiczny który obowiązuje do czasu
uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną:
1.8. W celu wspierania działalności statutowej Rada Rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł;
1.9. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym
mowa w ust. 2;
1.10. Rada Rodziców może współpracować z Radami Rodziców z innych placówek w
ramach ustalonych zasad i zakresu współpracy
1.11. W posiedzeniach Rady Rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym
Dyrektor placówki:
§ 7
Współdziałanie organów.
1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w sposób gwarantujący każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach posiadanych kompetencji.
2. W celu wymiany bieżących informacji dyrektor przedszkola spotyka się z Radą Rodziców co najmniej dwa razy do roku.
3. Na wniosek jednego z organów o zwołanie wspólnego zebrania Dyrektor jest zobowiązany określić termin zebrania i powiadomić wszystkie organy o ustalonym terminie.
§ 8
1. Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola:
1.1. Ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów. Wyniki negocjacji są protokołowane i przekazywane do wiadomości dyrektorowi przedszkola;
1.2. W przypadku sporu Dyrektor – Rada Pedagogiczna negocjacje w imieniu Rady Pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej ¾ Rady Pedagogicznej;
1.3. W przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji Dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od kompetencji, który podejmie decyzje rozstrzygające kwestie sporne. Decyzja organu jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 9
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym
wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji zadań programowych.
3. Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnym nie może przekraczać 25.
§ 10
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o
1.1. Podstawę programową wychowania przedszkolnego opracowaną przez MEN,
1.2. Na podstawie wybranych przez Radę Pedagogiczną programów z zestawu
pozycji zatwierdzonych przez MEN uwzględniających możliwości dzieci i
zaopiniowanych pozytywnie przez Radę Rodziców,
1.3. Na podstawie programu autorskiego,
1.4. Na podstawie indywidualnych planów edukacyjnych.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
3. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo – zajęcia umuzykalniające , nauka języka obcego, religii i gimnastyki korekcyjnej – powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
3.1. Dla dzieci w wieku 2,3 – 3 lata – ok. 10 minut;
3.2. Dla dzieci w wieku 3– 4 lat – ok. 15 minut.
3.3. Dla dzieci w wieku 5 – 6 lat – ok.30 minut
4. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adres ich zamieszkania oraz odnotowuje frekwencje. Fakt prowadzenia zajęć potwierdza się podpisem.
5. Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniania:
5.1. Przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
5.2. Rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków na ich życzenie w części
dotyczącej informacji o dziecku;
5.3. Pracownikom naukowym i studentom za zgodą Dyrektora – w zakresie
prowadzonych badań na terenie przedszkola w obecności Dyrektora przedszkola
lub osoby przez niego wskazanej.
§ 11
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora przedszkola. Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
2.1. liczbę oddziałów;
2.2. liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
2.3. czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkola;
2.4. ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
3. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, ustala dla oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
4. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
5. Przedszkole pracuje od godziny 6:30 rano do 16.00 przedszkole wiodące, w budynku I od godz. 7:00 do godz. 16.30. w tym 5 godzin przeznaczonych jest na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa jest realizowana od godz. 9.00 do godz. 14.00.
6. Termin przerwy pracy ustalony przez organ prowadzący każdego roku zostanie podany do 31 marca. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia poda do wiadomości rodziców adresy przedszkoli dyżurujących w czasie wakacji.
7. Dodatkowe informacje o pracy przedszkola:
7.1. Przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii; dzieci nie biorące
udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela;
7.2. Przedszkole realizuje w ramach planu zajęć gimnastykę korekcyjną;
7.3. Przedszkole może organizować dla dzieci zajęcia dodatkowe zaproponowane
przez rodziców i przez nich finansowanie;
7.4. W przedszkolu mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje
których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i
wzbogacenie form działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej po
uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności i uzyskaniu zgody dyrektora
placówki oraz pozytywnej opinii Rady Rodziców.
ROZDZIAŁ V
ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 12
1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez MEN - tj. do 5 godzin dziennie bez wyżywienia
2. Dziecko może korzystać z wyżywienia (śniadanie, obiad, podwieczorek lub drugie śniadanie). Opłata składa się z dwóch części:
- opłata za świadczenia w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków;
- stawka żywieniowa .
2.1.Dzieci uczęszczające do przedszkola do 5 godzin dziennie i żywiące się ,
ponoszą opłaty tylko za żywienie, tzw. wsad do kotła.
3. Koszt wyżywienia pokrywają w całości rodzice lub opiekunowie dzieci w zależności od ilości spożywanych posiłków w rozliczeniu miesięcznym płatnym z góry w terminie do 10 każdego miesiąca.
4. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
5. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora w porozumieniu z rodzicami.
6. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
7. W szczególnych przypadkach sposób dożywiania dzieci przebywających w przedszkolu do pięciu godzin dziennie i nie korzystających z posiłków przedszkolnych, ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.
8. Dziecko może zostać skreślone z listy po uprzednim wypowiedzeniu umowy, w przypadku powstania zaległości w regulowaniu opłat za korzystanie z przedszkola za okres przekraczający jeden miesiąc
9. Dyrektor przedszkola wypowiada umowę z zachowaniem formy pisemnej z dniem doręczenia wypowiedzenia adresatowi. Wypowiedzenie umowy wysyła się listem poleconym. Odmową odbioru traktuje się jako doręczenie wypowiedzenia adresatowi.
10. Dziecko 5i 6 – letnie może zostać przeniesione do oddziału pięciogodzinnego w przedszkolu, do którego dziecko uczęszcza lub do innego przedszkola lub szkoły, gdzie będzie realizować podstawę programową, w przypadku nieuregulowania przez rodzica (opiekuna prawnego) zaległości miesięcznej, z tytułu opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
11. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta Krakowa.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 13
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudnienia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi;
a) intendent
b) kucharka
c) woźna
d) pomoc nauczyciela
e) pomoc kuchenna
f) robotnik do prac ciężkich
3. Zakres zadań pracowników administracji i obsługi.
3.1. Do zadań starszego intendenta i intendenta należy:
a) zaopatrywanie placówki w niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedszkola
artykuły żywnościowe ,gospodarcze i kancelaryjne;
b) prowadzenie dokumentacji finansowej i magazynowej;
c) przestrzeganie stawki żywieniowej
d) utrzymywanie stałej łączności z ZEO
e) nadzorowanie sporządzania posiłków zgodnych z normami regulującymi żywienie
dzieci w przedszkolu, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i zdrowia
żywionych dzieci
f) prowadzenie ewidencji środków trwałych , ewidencji ilościowej ,wyposażenia placówki
g) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników , urlopów i zwolnień lekarskich
h) sporządzanie jadłospisów dekadowych
3.2. Do zadań kucharki należy:
a) punktualne , wartościowe , smaczne przyrządzanie posiłków
b) prowadzenie magazynu podręcznego
c) dbanie o powierzony sprzęt w kuchni
d) codzienne sporządzanie próbek żywieniowych oraz właściwe opisywanie
i przechowywanie
e)sporządzanie wspólnie z intendentką jadłospisów dekadowych
f) porcjowanie wg norm żywieniowych przyrządzonych posiłków
g) przestrzeganie przepisów dobrej praktyki higienicznej , zapewniając tym samym
bezpieczeństwo w zakresie spożywanych posiłków
3.3. Do zadań pomocy kuchni należy:
a) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków
b) utrzymanie czystości w kuchni i sprzętu kuchennego
c) obieranie jarzyn, ziemniaków
d) wyparzanie naczyń stołowych i sztućców
e) dezynfekcja jaj
f) przestrzeganie przepisów dobrej praktyki higienicznej w zakresie przygotowania posiłków i innych czynności z tym związanych
3.4. Do zadań woźnej należy:
a) codzienne sprzątanie wyznaczonych pomieszczeń
b) pomoc nauczycielom w ubieraniu i rozbieraniu dzieci,
c) pomoc nauczycielowi w razie potrzeby w trakcie spacerów i wycieczek
d) podawanie dzieciom posiłków, w razie potrzeby dokarmianie
e) pomoc nauczycielowi przy organizacji zajęć wychowawczo - dydaktycznych
f) sprawowanie opieki nad całością przydzielonych pomieszczeń oraz sprzętu
g) przestrzeganie przepisów i procedur regulujących kwestie pobytu dziecka w przedszkolu
3.5. Do zadań pomocy nauczyciela należy:
a) pomoc nauczycielowi w czasie zajęć
b) pomoc dzieciom w czynnościach higienicznych
c) udział w zabawie dzieci
d) przygotowanie przyborów i pomocy do zajęć
e) pomoc przy wykonywaniu pomocy do zajęć
f) uczestniczenie w spacerach, pobycie w ogrodzie, wyjazdach, wycieczkach
g) pomoc dzieciom podczas posiłków jeżeli zajdzie taka potrzeba
h) utrzymywanie ładu i porządku w zabawkach w ciągu całego dnia
i) utrzymywanie czystości w powierzonych jej opiece pomieszczeniach
j) przestrzeganie przepisów i procedur zapewniających bezpieczny pobyt dziecka
w przedszkolu
3.6. Do zadań pracownika do prac ciężkich należy:
a) pomoc przy dokonywaniu zakupów żywnościowych i innych
b) bieżąca naprawa sprzętu i urządzeń w placówce
c) naprawa i konserwacja urządzeń ogrodowych
d) dbanie o właściwe utrzymanie ogrodu i terenu wokół budynku bez względu na porę roku,
w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, rodzicom i pracownikom w
okresie zimowym.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określa dyrektor przedszkola w ramach
poszczególnych stanowisk pracy.
§ 14
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko społecznego zastępcy dyrektora.
2. Zadania społecznego wicedyrektora określa Dyrektor przedszkola.
2.1. Współdziała z Dyrektorem przedszkola w kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą oraz administracyjną placówki wg ustalonego przez
dyrektora zakresu czynności;
2.2. Zastępuje Dyrektora podczas jego nieobecności.
§ 15
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece nauczycieli uwzględniając w miarę możliwości propozycje rodziców (prawnych opiekunów).
§ 16
1. Prawa i obowiązki nauczyciela:
1.1. nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków;
1.2. tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywności dzieci przez wykorzystanie ich własnej inicjatywy;
1.3. wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno- kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób własnych doświadczeń;
1.4. nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego z spośród
programów i podręczników dopuszczonych do użytku przez MEN i przedstawia go Dyrektorowi ,który po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej zatwierdza go;
1.5. planuje i prowadzi pracę wychowawczą, opiekuńczą i edukacyjną, w oparciu o wybrane programy wychowania przedszkolnego z spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku przez MEN, uwzględniające możliwości, potrzeby dzieci oraz uwarunkowania środowiskowe;
1.6. ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania, odpowiada za ich jakość;
1.7. stosuje twórcze i nowoczesne metody wychowania i nauczania w celu osiągania wysokich efektów swojej pracy;
1.8. zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do możliwości każdego z nich;
1.9. prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami;
1.10. prowadzi dokumentację dotyczącą indywidualnego rozwoju i postępów dziecka;
1.11. prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
1.12. współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną opiekę zdrowotną i inne formy pomocy,
1.13. współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
1.14. udziela rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zdrowia i rozwoju;
1.15. nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek, instytucji naukowo – oświatowych,
1.16. nauczyciel planuje rozwój zawodowy; systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
1.17. czynnie uczestniczy w pracach Rady Pedagogicznej i realizuje jej postanowienia i uchwały;
1.18. inicjuje i organizuje imprezy o charakterze wychowawczym, dydaktycznym, kulturalnym , rekreacyjno – sportowym;
1.19. zapoznaje się z przepisami ruchu drogowego i przestrzega tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi,
1.20. nauczyciel obserwuje, nadzoruje, nie pozostawia bez opieki dzieci oraz udziela natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta jest niezbędna,
1.21. nauczyciel realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora, wynikające z bieżącej działalności placówki.
1.22. Nauczyciel, którego kandydatura została pozytywnie zaakceptowana przez Radę Pedagogiczną pełni funkcję zastępcy społecznego dyrektora przedszkola,
1.23. dba o kształtowanie u wychowanków postawy poszanowania inności
każdego człowieka oraz chęć niesienia niewymuszonej pomocy osobom
słabszym i potrzebującym;
1.24. nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane
z powierzonych mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami
przedszkola: dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą , w tym zadania
związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez Przedszkola;
1.25. nauczyciel powinien dbać o kształtowanie u wychowanków postaw
moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji pokoju i przyjaźni
między ludźmi różnych narodów , ras i światopoglądów;
1.26. każdy nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za
uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom , przed organem
określonym w Karcie Nauczyciela.
1.27. przed nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel podlega obowiązkowi
przedłożenia dyrektorowi informacji z Krajowego Rejestru Sądowego ,że nie
był karany za przestępstwo umyślne .
1.28. Nauczyciel przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
2. Nauczyciel współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podwyższenia poziomu pracy placówki, a w szczególności;
2.1. rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci, ustalają wspólne kierunki działań,
2.2. nauczyciele utrzymują stały kontakt z Rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2.3. nauczyciel organizuje różnorodne formy współdziałania z rodzicami, w kąciku dla rodziców umieszcza informacje dotyczące zadań i realizowanej tematyki,
2.4. prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie
potrzeb rozwojowych dzieci oraz je dokumentuje,
2.5. wspiera rodziców w wychowaniu i przygotowaniu dzieci do nauki w szkole;
3. Przedszkole współdziała ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
zdrowotną i inne w tym zakresie:
3.1. kieruje wychowanków na badania psychologiczno – pedagogiczne,
3.2. pomaga rodzicom w kierowaniu dzieci do poradni specjalistycznych,
3.3. realizuje orzeczenia i wskazania Poradni – Psychologiczno – Pedagogicznej i
innych specjalistów,
3.4. organizuje dla rodziców spotkania ze specjalistami,
3.5. organizuje narady szkoleniowe z udziałem specjalistów,
3.6. prowadzi oświatę zdrowotną,
3.7. organizuje w miarę możliwości zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów.
4. W placówce zatrudnia się pracowników administracyjno – obsługowych. Do ich zadań należy:
4.1. troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu,
4.2. zapewnianie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie, czystości i estetyce,
4.3. współpraca z nauczycielem w sprawowaniu opieki oraz realizacji zadań wychowawczo - opiekuńczo – edukacyjnych,
4.4. włączanie się w proces wewnętrznego mierzenia jakości pracy przedszkola
4.5. dbanie o wysoką jakość wykonywanej przez siebie pracy,
4.6. dbanie o własny rozwój zawodowy,
4.7. szczegółowy przydział czynności i odpowiedzialności pracowników określa dyrektor przedszkola w oparciu o zadania zawarte w szczegółowym przydziale czynności.
§ 17
1. Przedszkole realizuje swoje zadania przy współudziale z rodzicami, uwzględnieniem prawa
rodziców do:
1.1. uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
1.2. znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego;
1.3. obserwacji własnego dziecka w czasie zajęć i zabaw;
1.4. wyrażenia i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi
sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu;
1.5. uczestniczenia w zebraniach i innych formach współpracy
1.6. konsultacjach ze specjalistami
2. Formy współpracy z rodzicami;
2.1. zebrania ogólne ( 2-3 razy w roku),
2.2. zebrania grupowe ( 3 razy w roku),
2.3. warsztaty i zajęcia otwarte ( 2 razy w roku),
2.4. uroczystości przedszkolne ( wg. Ustalonego harmonogramu),
2.5. kontakty indywidualne w ustalonym przez nauczycieli i rodziców terminie
3. Rodzice mają obowiązek:
3.1. angażować się jako partnerzy w wychowaniu swoich dzieci
3.2. wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych
3.3. przestrzegać ustaleń statutu przedszkola
3.4. przestrzegać ustalonego rozkładu dnia
3.5. przyprowadzać do placówki tylko dzieci zdrowe / nie ma możliwości podawania
jakichkolwiek leków
3.6. informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
niezwłocznie zawiadomić o zatruciach pokarmowych , chorobach zakaźnych
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego
obowiązani są
4.1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału
przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej;
4.2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia przedszkolne
4.3. informowania , w terminie do 30 września każdego roku ,dyrektora szkoły podstawowej
w obwodzie której mieszka dziecko, o realizacji tego obowiązku spełnianego w
przedszkolu również w przypadku jego odbywania za granicą.
5. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowanie przedszkolnego oznaczać będzie
nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%
obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu /podlega egzekucji w trybie przepisów o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
ROZDZIAŁ VII
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 18
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w uzasadnionych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc w placówce, również dzieci 2,5 -letnie.
2. Dziecko któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 10 lat.
3. Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola:
3.1. Przedszkole jest placówką publiczną prowadząca rekrutację dzieci w oparciu o
zasadę powszechnej dostępności;
3.2. Zapisy do przedszkola przyjmuje dyrektor placówki;
3.3. Do przedszkola przyjmowane są dzieci rodziców zameldowanych w Krakowie.
3.4. Zapisy do przedszkola prowadzi się od 1 do 31 marca każdego roku; dopuszcza się
możliwość dodatkowych zapisów w miarę wolnych miejsc.
4. Zgodnie z § 2. rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. u. z 2004 r. Nr 26, poz. 232) pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola mają:
4.1. dzieci 5,6 - letnie realizujące roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego.
Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym , w którym dziecko kończy 5 i 6 lat. Dziecko sześcioletnie może odbyć roczne przygotowanie przedszkolne za granicą.
4.2. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci.
4.3.dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowita niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;
4.4. dzieci z rodzin zastępczych;
4.5. dzieci kontynuujące edukacje przedszkolną w danej placówce,
4.6. rodzeństwo dziecka kontynuującego edukację przedszkolną w danej placówce,
4.7. dzieci obojga rodziców pracujących/studiujących w systemie stacjonarnym;
4.8.dzieci dla których wybrane przedszkole jest przedszkolem najbliższym miejscu zamieszkania;
4.9.. dzieci z rodziny, w której znajduje się dziecko z orzeczoną znaczną lub umiarkowaną niepełnosprawnością;
4.10. dzieci, dla których wybrane przedszkole jest przedszkolem najbliższym miejscu pracy jednego z rodziców;
4.11 . dzieci z domu dziecka ,rodzinnego domu dziecka;
4.12. dzieci zmieniające placówkę z powodu zmiany miejsca zamieszkania ,
4.13. rodzeństwo dziecka zmieniającego placówkę z powodu zmiany miejsca zamieszkania
4.14.dzieci uczęszczające wcześniej do żłobka;
5 W przypadku zgłoszenia się większej liczby dzieci niż liczba miejsc w przedszkolu dyrektor przedszkola może powołać komisje rekrutacyjną w składzie:
5.1. Dyrektor przedszkola;
5.2. przedstawiciel Rady Pedagogicznej;
5.3. przedstawiciel Rady Rodziców;
5.4. przedstawiciel Organu Prowadzącego jako obserwator ( UMK WE)
5.5.przedstawiciel Organu Nadzorującego jako obserwator ( Kuratorium Oświaty)
5.6 .przedstawiciel Rady Dzielnicy VIII
6.Komisji rekrutacyjnej przewodniczy Dyrektor Przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
§ 19
1. Przedszkole respektuje prawa dziecka zawarte w Konwencji Praw Dziecka.
2. Dziecko ma prawo do:
2.1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego
i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy;
2.2. akceptacji i poszanowania godności osobistej;
2.3. wyboru form odpoczynku i zabawy;
2.4. zdrowego żywienia;
2.5. życzliwego i podmiotowego traktowania;
2.6. otrzymywania pomocy od dorosłych;
2.7. aktywnego kształtowania własnej osobowości;
2.8. zabawy i wyboru partnera zabawy;
2.9. indywidualnego tempa rozwoju,
2.10. odpoczynku;
2.11. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej
3. Do obowiązków dziecka należy:
3.1. poszanowanie godności rówieśników i dorosłych poprzez właściwe zachowanie w stosunku do nich,
3.2. uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie;
3.3. przestrzegania higieny osobistej;
3.4. wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości.
ROZDZIAŁ IX
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 20
1.Rodzice mają prawo do:
1.1 uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka ;
2.1 obserwacji własnego dziecka w czasie zajęć otwartych i uroczystości;
3.1 wyrażenia i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi ,
organowi sprawującego nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu;
4.1 uczestniczenia w zebraniach organizowanych przynajmniej raz na kwartał.
2. Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek:
2.1 udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka , mającej wpływ na jego
bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
2.2 zgłaszanie dziecka 6 – letniego do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w
szkole podstawowej oraz zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia;
2.3 systematycznego kontaktowania się z nauczycielem w celu ujednolicenia
oddziaływań wychowawczych;
2.4. wyposażenia dziecka w materiały niezbędne do zajęć dydaktyczno –
wychowawczych;
§ 21
1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1.1. długotrwałej nieobecności dziecka bez zgłoszenia przez rodziców przyczyn nieobecności;
1.2. nie uiszczenia przez rodziców (prawnych opiekunów) odpłatności za przedszkole za okres ustalony przez organ prowadzący;
1.3. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ X
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 22
1. Dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych przedszkola i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.
2. W razie zastrzeżenia sobie na mocy odrębnych przepisów przez organ prowadzący przedszkole prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych przedszkola przez organy wykonawczy organu prowadzącego przedszkole dyrektor odpowiada za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.
3. Przedszkole korzysta z pomocy jednostki obsługi ekonomiczno – administracyjnej, która może udzielać wsparcia dyrektorowi przedszkola w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu o którym mowa w ust. 2 wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym przedszkole ponosi dyrektor.
4. Zasady przewidziane w ustawie 1 – 3 stosuje się odpowiednio do wprowadzenia zmian w rocznym planie finansowym przedszkola.
5. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przedszkola wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola.
6. W ramach odpowiedzialności o której mowa w ust. 5 dyrektor przedszkola odpowiada w szczególności za:
a) prawidłowe tj. zgodne z przepisami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi przedszkola;
b) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych;
c) terminowe rozliczenie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym przedszkole z środków otrzymanych z budżetu tego organu;
d) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymanych od organu prowadzącego przedszkole objętym rocznym planem finansowym przedszkola.
7. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.
8. W zakresie spraw o których mowa w ust. 5 – 7 dyrektor przedszkola podlega nadzorowi organu prowadzącemu przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Statut przedszkola obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności
przedszkolnej
- dzieci ,nauczycieli , rodziców ,pracowników obsługi i administracji.
Statut przedszkola zatwierdzony został uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 3/2011 z dnia 30.08. 2012r
Pieczęć przedszkola: Rada Pedagogiczna: Podpis dyrektora: