Zgodnie z art. 9n ust. 1, 2, 3 i 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: „podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy” za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Sprawozdanie zawiera:
Zgodnie z art. 9n ust. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: „podmiot, o którym mowa w ust. 1, który w danym roku nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w terminie, o którym mowa w ust. 2, sprawozdanie zerowe”.
Zgodnie z art. 9x ust. 1 pkt 5 ww. ustawy: przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który: przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni”.