Zgłoszenie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych PD-5
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Podatków i Opłat
Krótki opis usługi
Zgłoszenie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych polega na złożeniu deklaracji podatkowej na rok podatkowy i jej korekty oraz deklaracji na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w celu naliczenia podatku od posiadanych środków transportowych.
Zobowiązanie podatkowe w podatku od środków transportowych powstaje z mocy prawa. Oznacza to, że osoba, która nabyła pojazd, ma obowiązek bez wezwania organu podatkowego złożyć deklaracje na podatek i zapłacić należny podatek w prawidłowej wysokości w określonych ustawowo terminach na rachunek budżetu gminy.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych i osób prawnych będących właścicielami środków transportowych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
Kryteria dla realizacji usług
Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów od 7 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.
autobusy.
Jeżeli jesteś właścicielem lub współwłaścicielem wyżej wymienionych pojazdów, zobowiązany jesteś do:
złożenia deklaracji DT-1 w terminie do dnia 15 lutego na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
złożenia korekty deklaracji DT-1 w przypadku błędnego wypełnienia deklaracji.
Obowiązek podatkowy powstaje:
przy zakupie pojazdu po raz pierwszy rejestrowanego na terytorium RP od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany,
przy nabyciu pojazdu już zarejestrowanego na terytorium RP – od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty,
od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Podatek jest płatny w dwóch ratach, proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie: do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku, z zastrzeżeniami:
jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego, podatek płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego – I rata, do dnia 15 września danego roku – II rata,
od dnia 1 września danego roku podatek płatny jest jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego,
jeżeli obowiązek podatkowy powstał w ciągu roku podatkowego, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.
Uiszczenie kwoty podatku przez któregokolwiek ze współwłaścicieli zwalnia pozostałych.
Zobowiązanie podatkowe w podatku od środków transportowych powstaje z mocy prawa. Oznacza to, że osoba, która nabyła pojazd, ma obowiązek bez wezwania organu podatkowego zapłacić należny podatek w prawidłowej wysokości i w określonych ustawowo terminach na rachunek budżetu gminy.
Wymagane dokumenty
Dowód rejestracyjny pojazdu lub uwierzytelniona kopia.
Umowa (faktura) kupna-sprzedaży pojazdu, dokument poświadczający zmianę prawa własności pojazdu lub uwierzytelniona kopia tych dokumentów.
Decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu lub uwierzytelniona kopia.
Dokument potwierdzający, że pojazd wyposażony jest w oś jezdną (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne lub uwierzytelniona kopia.
Dokument poświadczający, że pojazd spełnia warunki normy czystości spalin EURO 5 lub EURO 6 lub uwierzytelniona kopia.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej zgłaszające po raz pierwszy obowiązek podatkowy dołączają wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku działania przez przedstawiciela należy dołączyć pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.
Opłaty
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu
Samoopodatkowanie poprzez złożenie deklaracji podatkowej, która będzie podlegała weryfikacji. Prawidłowo złożona deklaracja zostanie zapisana w systemie komputerowym i na karcie kontowej podatnika zostanie przypisana kwota należnego podatku. Jeżeli deklaracja będzie zawierała błędy lub braki, podatnik zostanie poproszony o jej uzupełnienie i złożenie korekty.
W przypadku braku złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych wydana zostanie decyzja określają wysokość zobowiązania podatkowego po wszczęciu i przeprowadzeniu postępowania podatkowego.
Informacje dodatkowe
Niezłożenie deklaracji DT-1 może spowodować pociągnięcie podatnika do odpowiedzialności karnoskarbowej. Niezapłacony podatek w ustawowym terminie płatności spowoduje powstanie zaległości podatkowej, która będzie podlegała przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Zobowiązanie z tytułu podatku od środków transportowych przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. O zapłatę należności wraz z odsetkami organ podatkowy ma zatem prawo upomnieć się za okres do 5 lat wstecz.
Termin załatwienia
Do 1 miesiąca z możliwością przedłużenia prowadzonego postępowania podatkowego.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dokumenty uzyskiwane z innych komórek organizacyjnych UMK.
Dokumenty od innych podatników potwierdzających zmianę własności.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego Krakowie za pośrednictwem Wydziału Podatków i Opłat w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podstawa prawna
Art. 8-12 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie deklaracji na podatek od środków transportowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Aktualna uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
Obowiązek informacyjny
Celem przetwarzania danych osobowych jest wypełnianie obowiązków ciążących na administratorze związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, obsługą kasową oraz w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
Twoje dane osobowe przetwarzane będą przez czas konieczny do realizacji celu przetwarzania, a następnie przez czas określony przepisami prawa, w tym ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz zgodnie z instrukcją kancelaryjną obowiązującą u Administratora.
Masz prawo wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku uznania, iż dane są przetwarzane w sposób niezgodny z przepisami prawa.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.