Ulgi w podatkach i opłatach stanowiących dochody Gminy Miejskiej Kraków dla podatników, do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej PD-1
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Podatków i Opłat
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego wykonaj poniższe czynności:
Złóż wniosek o udzielenie ulgi, wskaż jej formę oraz rodzaj zobowiązania (tytuł podatkowy) np. podatek od nieruchomości.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymaganą dokumentację. Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Twoja sprawa zakończy się wydaniem postanowienia lub decyzji administracyjnej.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osoby, która posiada zobowiązanie podatkowe wobec Gminy Miejskiej Kraków.
Kryteria dla realizacji usług
Ustalenie w toku postępowania istnienia jednej z przesłanek ustawowych tj. ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.
Wymagane dokumenty
Wniosek o udzielenie ulgi w określonej formie wraz ze wskazaniem rodzaju pomocy, o jaką podatnik występuje: pomoc de minimis lub inna pomoc niż de minimis.
W przypadku składania wniosku o ulgę przez pełnomocnika strony, dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa na formularzu pełnomocnictwa szczególnego (druk PPS-1) wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej lub wskazanie istnienia pełnomocnictwa ogólnego.
Dokumenty dotyczące pomocy publicznej stosowne do wybranego jej rodzaju.
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis do wniosku należy dołączyć:
Kserokopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w okresie 3 minionych lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie – na druku stanowiącym załącznik nr 1 do procedury,
Oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w okresie 3 minionych lat – na druku stanowiącym załącznik nr 1 do procedury,
Informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis (pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie), dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis – według wzorów z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U Nr 53, poz. 311 ze zm.) - załącznik nr 2 lub załącznik nr 3.
W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie do wniosku należy dołączyć informację dotyczącą Wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierającej w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy – według wzoru z rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312 ze zm.) – załącznik nr 4.
Kserokopie dokumentacji obrazującej kondycję finansową wnioskodawcy, w tym: sprawozdanie finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, rachunek zysków i strat, wykaz wymagalnych zobowiązań i należności lub PIT-y, rachunkową księgę przychodów i rozchodów itp.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Oświadczenie – załącznik nr 1 lub wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w ciągu 3 minionych lat
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną de minimis
Wnioskodawcy ubiegającego się o pomoc de minimis/de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym - załącznik nr 3
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną de minimis
Wnioskodawcy ubiegającego się o pomoc de minimis
Wniosek o udzielenie ulgi w określonej formie wraz ze wskazaniem rodzaju pomocy, o jaką podatnik występuje: pomoc de minimis lub inna pomoc niż de minimis.
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną
Wnioskodawcy
Pełnomocnictwo szczególne
W przypadku ubiegania się o ulgę za pośrednictwem Pełnomocnika
Pełnomocnika Wnioskodawcy
Dokumenty finansowo-sprawozdawcze i opisowe prowadzonej działalności/ PITy
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną
Wnioskodawcy, którego nie obowiązuje ustawa o rachunkowości
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis - załącznik nr 2
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną de minimis
Wnioskodawcy ubiegającego się o pomoc de minimis de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Sprawozdania finansowe
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą pomoc publiczną
Wnioskodawcy, którego obowiązuje ustawa o rachunkowości
W przypadku ubiegania się o ulgę za pośrednictwem Pełnomocnika
Pełnomocnika, od ktorego należna jest opłata skarbowa
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie– załącznik nr 4
W przypadku ubiegania się o ulgę stanowiącą inną pomoc publiczną
Wnioskodawcy ubiegającego się o inną pomoc publiczną
Opłaty
Procedowanie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania nie jest objęte opłatami za wyjątkiem złożonego pełnomocnictwa – w zależności od osoby pełnomocnika w kwocie 17,00 zł.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) w kwocie 17,00 zł.
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach banku PKO BP na terenie Krakowa i kasach Urzędu. Dowód wniesionej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Twój wniosek o udzielenie ulgi podatkowej powinien zawierać:
Twoje dane osobowe oraz adres do doręczeń;
identyfikator podatkowy (w przypadku nierezydentów – numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, w przypadku braku identyfikatora podatkowego - inny numer identyfikacyjny);
treść żądania wraz z uzasadnieniem powodów ubiegania się o ulgę;
Twój podpis lub osoby upoważnionej przez Ciebie.
Jeżeli Twój wniosek będzie zawierał braki formalne (np. nie podpiszesz się, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów), to urząd wezwie Cię do ich uzupełnienia z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Na uzupełnienie wniosku będziesz mieć 7 dni. Jeśli tego nie uczynisz w wyznaczonym terminie, Twój wniosek pozostawiony zostanie bez rozpatrzenia.
Po zgromadzeniu kompletu dokumentów w sprawie wydana zostanie decyzja.
W sytuacji gdy nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojego wniosku z jakiejś przyczyny wydane zostanie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie.
Termin załatwienia
Decyzja administracyjna informująca o sposobie załatwienia Twojej sprawy zostanie wydana do 2 miesięcy licząc od daty wpływu wniosku do organu podatkowego.
Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z Twojej winy lub z przyczyn niezależnych od organu.
W przypadku przedłużenia terminu załatwienia sprawy, zostaniesz o tym poinformowany.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Podatków i Opłat może sporządzić/pozyskać dokumenty, takie jak:
Oświadczenie Strony o sytuacji finansowej lub Protokół z postępowania wyjaśniającego.
Dokumenty uzyskiwane z jednostek organizacyjnych obsługujących organy administracji rządowej i samorządowej, a także z sądów i innych podmiotów wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej, jak również dane pochodzące z innych organów podatkowych np. Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Dowód zapłaty opłaty skarbowej albo uwierzytelniona kopia dowodu jej zapłaty.
Tryb odwoławczy
Możesz złożyć pisemne odwołanie od decyzji lub zażalenie na postanowienie do organu II instancji czyli Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków) za pośrednictwem Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, odpowiednio w terminie 14 - w przypadku decyzji, 7 - w przypadku postanowienia, dni kalendarzowych licząc od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
W odwołaniu, odpowiednio w zażaleniu, należy podać nr pisma, które zaskarżasz, wskazać zarzuty przeciw decyzji (postanowieniu), określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania (zażalenia) oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz podpisać pismo.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2024 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa.
Obowiązek informacyjny
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.
Cel przetwarzania. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
realizacji obowiązków administratora związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, a także obsługi kasowej,
w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
Podstawa prawna do przetwarzania danych:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.