Regulamin Gimnazjum nr 41
im. Bolesława Prusa w Krakowie
Spis treści:
Rozdział I Człowiek – członek szkolnej społeczności
Rozdział II Bezpieczeństwo uczniów
Rozdział III Lekcja
Rozdział IV Praca domowa
Rozdział V Zeszyt
Rozdział VI Zeszyt kontaktu z rodzicami
Rozdział VII Podręcznik
Rozdział VIII Ocena
Rozdział IX Egzamin sprawdzający
Rozdział X Kontakty z rodzicami
Rozdział XI Dyżurny szkolny
Rozdział XII Frekwencja
Rozdział XIII Kultura zachowania
Rozdział XIV Strój ucznia
Rozdział XV Kryteria oceny z zachowania
Rozdział XVI Wyróżnienia i nagrody
Rozdział XVII Kary
Rozdział XVIII Samorząd uczniowski
Rozdział XIX Rzecznik praw ucznia
Rozdział XX Tradycja szkolna i uczniowska
Załączniki:
Nr 1 Regulamin dyżurów nauczycieli
Nr 2 Tryb i zasady ustalania oceny zachowania i szczegółowe kryteria
Nr 4 Regulamin Rady Rodziców
Wstęp
1. Regulamin Gimnazjum określa szczegółowe prawa i obowiązki wszystkich członków społeczności szkolnej.
2. Regulamin Gimnazjum został opracowany wspólnie przez Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa.
3. Regulamin Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa wchodzi w życie z dniem 1.09.2004 r.
Rozdział I
Człowiek – członek szkolnej społeczności
Każdy członek szkolnej społeczności, bez względu na swój wiek i funkcję w szkole, ma określone prawa i obowiązki.
Prawa:
1. Poszanowanie swojej godności osobistej, dobrego imienia oraz własności osobistej.
2. Możliwość występowania w obronie naruszanej godności własnej lub innych, zawsze jednak zgodnie z zasadami kultury osobistej.
3. Rzetelna i sprawiedliwa ocena zachowania, postępów w nauce lub pracy przez przełożonych.
Obowiązki:
1. Szanowanie godności osobistej, dobrego imienia i własności pozostałych osób.
2. Przestrzeganie zasady poszanowania cudzej godności w kontaktach z innymi ludźmi, nie będącymi członkami społeczności szkolnej.
3. Sprawujący przyznaną mu władzę (opiekę) nad innymi osobami, musi dbać
o dobro podległych sobie osób oraz rzetelną i sprawiedliwą ocenę zachowania
i osiągnięć.
Nikt nie ma prawa do wykorzystywania swej przewagi z racji wieku, funkcji czy prawa większości lub przewagi fizycznej do naruszania godności i praw innego człowieka, a ewentualna wina musi być udowodniona. Każdy członek szkolnej społeczności odpowiada proporcjonalnie do swojej dojrzałości, wieku, kwalifikacji czy funkcji za szkody uczynione drugiemu człowiekowi.
Rozdział II
Bezpieczeństwo uczniów
Uczniowie mają prawo do:
1. Bezpiecznego spędzania czasu w trakcie przerw oraz zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych.
2. Bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Uczniowie mają obowiązek:
1. Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych członków szkolnej społeczności.
2. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i kultury osobistej w czasie przerw.
3. Przestrzegać zasad BHP, obowiązujących w poszczególnych pracowniach lekcyjnych.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Kontrolować i oceniać zachowanie uczniów na terenie szkoły.
2. Pełnić dyżury podczas przerw, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrekcję szkoły. (patrz załącznik nr 1 – Regulamin dyżurów nauczycieli).
3. Sprawdzać przed zajęciami, w czasie zajęć i po zajęciach oraz w czasie dyżurów czy warunki, w których odbywają się zajęcia nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia czy życia uczniów. W przypadku dostrzeżenia takiego zagrożenia należy wyprowadzić uczniów z niebezpiecznego miejsca, usunąć zagrożenie, przerwać zajęcia lub do nich nie dopuścić. O zaistniałej sytuacji należy natychmiast powiadomić dyrekcję szkoły.
4. Zapobiegać dewastacji sprzętu szkolnego.
Uwaga! Uczniowie nie mogą w czasie przerw przebywać w salach lekcyjnych bez opieki nauczyciela oraz opuszczać budynku szkoły.
Rozdział III
Lekcja
Lekcja jest główna formą procesu nauczania i realizacji podstawowego
i obowiązkowego programu szkoły.
Uczniowie mają prawo do:
1. Znajomości celu lekcji, swoich zadań w jej toku oraz jasnego i zrozumiałego dla nich przekazu treści lekcji.
2. Zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w trakcie lekcji.
3. Zwolnienia z odpowiedzi ustnej i pracy domowej w pierwszym dniu po dłuższej chorobie.
4. Co najmniej 3 dni na uzupełnienie braków wynikających z długiej usprawiedliwionej absencji.
5. „Dnia Bez Jedynki”, którym jest 13 dzień każdego miesiąca (nie dotyczy ocen z zachowania).
6. Zgłoszenia „nieprzygotowania” i braku zadania a nauczyciele-przedmiotowcy, uwzględniając specyfikę przedmiotu i tygodniowy wymiar godzin, ustalają ile razy w semestrze uczeń może zgłosić „nieprzygotowanie” i brak zadania.
7. Przerwy śródlekcyjnej w formie zaproponowanej przez nauczyciela.
8. Szczegółowe przepisy są zawarte w Rozdziale VIII Statutu Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa.
Uczniowie mają obowiązek:
1. Brać aktywny udział w lekcji.
2. Przestrzegać ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji.
3. Uzupełnić braki wynikające z absencji.
4. Przynosić do szkoły zeszyty, podręczniki, przybory szkole i inne pomoce zlecone przez nauczyciela.
5. Wypełniać obowiązki dyżurnego, zgodnie z zaleceniami nauczycieli.
Nauczyciele maja prawo do:
1. Wyboru Form organizacyjnych i metod pracy lekcyjnej.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Ułatwić uczniom dotarcie do istoty tematu lekcyjnego.
2. Motywować aktywność poznawczą uczniów.
3. Przygotowywać niezbędne środki dydaktyczne i zapewnić bezpieczne ich używanie.
4. Stosować zaniżone wymagania wobec uczniów posiadających stosowne orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Zapewnić uczniom chwilę odpoczynku w wybranej formie, organizowaną
w środku lekcji na lekcjach szczególnie trudnych.
Rozdział IV
Praca domowa
Praca domowa służy do wyćwiczenia przez uczniów określonych umiejętności
i sprawności lub przygotowaniu się do następnej lekcji.
Uczniowie mają prawo do:
1. Ograniczenia pracy domowej na okres świąt i ferii.
2. Wzięcia pod uwagę przez nauczyciela fizycznej możliwości odrobienia zadania.
3. Zwolnienia z obowiązku wykonania pracy domowej w pierwszym dniu po dłuższej chorobie.
4. Oceny swojej pracy domowej przez nauczyciela.
Uczniowie mają obowiązek:
1. Starannego wykonania pracy domowej.
2. Kształtowania nawyku wykonywania zadań domowych w tym dniu, w którym zostały polecone.
3. Zgłosić brak pracy domowej na początku lekcji.
Nauczyciele maja prawo do:
1. Ustalania zasad pracy domowej swego przedmiotu oraz zasad jej oceny.
2. Usprawiedliwienia niewykonania pracy domowej przez swoich uczniów.
3. Uznania braku zeszytu za brak pracy domowej.
4. Wystawienia uczniom oceny niedostatecznej, jeśli nie wywiązują się z pracy domowej.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Uwzględniania różnych okoliczności domowych i rodzinnych u swoich uczniów, które mogą mieć negatywny wpływ na wywiązanie się z pracy domowej.
2. Udzielania pomocy (dodatkowych wskazówek) w wykonaniu pracy domowej, w przypadku natrafienia przez uczniów na trudności.
Rodzice maja obowiązek:
1. Interesować się praca domową swego dziecka.
2. Zapewnić właściwe warunki do wykonania pracy domowej dziecka.
Władze szkoły mają obowiązek:
1. Raz w roku dokonać analizy obciążenia uczniów praca domową.
2. Wnioski z analizy przekazać radzie pedagogicznej.
Rozdział V
Zeszyt
Zeszyt służy do zapisu wiadomości, ćwiczeń i zadań wykonywanych w czasie lekcji i w domu oraz kształtowania nawyku poprawnego notowania i starannego pisania.
Uczniowie maja prawo do:
1. Ukierunkowania przez nauczyciela, jak prowadzić zeszyt przedmiotowy.
2. Oceny zeszytu przez nauczyciela przynajmniej 1 raz w roku.
Uczniowie maja obowiązek:
1. Przynosić zeszyt przedmiotowy na każdą lekcję.
2. W przypadku braku zeszytu zgłosić ten fakt nauczycielowi na początku lekcji.
3. Uzupełnić braki w zeszycie.
4. Starannie prowadzić zeszyt przedmiotowy zgodnie z wymogami nauczyciela.
Nauczyciele maja obowiązek:
1. Ukierunkować i kontrolować prowadzenie przez ucznia zeszytu.
2. Oceniać zeszyt przedmiotowy ucznia, co najmniej 1 raz w roku.
Rodzice mają obowiązek:
1. Przeglądać zeszyty swoich dzieci.
2. Zachęcać do staranności w prowadzeniu zeszytów przedmiotowych.
Rozdział VI
Zeszyt kontaktu z rodzicami
Zeszyt służy do utrzymywania stałego kontaktu rodziców z wychowawcą i innymi nauczycielami.
1. Uczeń ma obowiązek posiadania Zeszytu kontaktu z rodzicami na wszystkich zajęciach dydaktyczno-wychowawczych odbywających się w Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa.
2. Na 1 str. Zeszytu kontaktu z rodzicami muszą znajdować się:
- pieczęć Gimnazjum
- imię i nazwisko ucznia
- klasa, do której uczęszcza
- adres zamieszkania
- telefony kontaktowe do rodziców (prawnych opiekunów)
- wzory podpisów rodziców (prawnych opiekunów)
3. Wszystkie strony zeszytu muszą być ponumerowane.
4. Uczeń ma owiązek zapisywania w zeszycie wszystkich informacji wychowawcy oraz innych nauczycieli.
5. Wychowawca oraz inni nauczyciele mają prawo do wpisywania własnych uwag dotyczących ucznia.
6. Tylko w Zeszycie kontaktu rodzice (prawni opiekunowie) mogą wpisywać usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole. Usprawiedliwienie takie musza wpisać do 3 dni od powrotu dziecka do szkoły.
7. Tylko w Zeszycie kontaktu rodzice (prawni opiekunowie) mogą wpisywać zwolnienia ucznia z pojedynczych lekcji.
8. Wszystkie wpisy zawarte w pkt. 3-6 muszą być podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów).
Rozdział VII
Podręcznik
Uczniowie maja prawo do:
1. Informacji z odpowiednim wyprzedzeniem o zalecanych przez nauczycieli podręcznikach.
2. Umożliwienia im przez szkolna bibliotekę korzystania z obowiązujących oraz dodatkowych podręczników zalecanych przez nauczycieli.
Uczniowie mają obowiązek:
1. Przynosić do szkoły podręczniki zgodnie z wymogami nauczycieli.
Nauczyciele maja prawo:
1. Dokonać wyboru podręcznika głównego jak i pomocniczego swego przedmiotu, zgodnie z zarządzeniem MEN w sprawie podręczników.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Poinformować z odpowiednim wyprzedzeniem o swej decyzji dotyczącej wyboru podręcznika zarówno uczniów, rodziców jak i dyrekcję szkoły, co najmniej miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego.
Rodzice maja obowiązek:
1. Zakupić dla swego dziecka komplet podręczników wskazanych przez szkołę.
2. W przypadku trudności finansowych powiadomić dyrekcję szkoły lub szkolnego pedagoga do końca roku szkolnego.
Władze szkoły mają obowiązek:
1. Zgromadzenia w bibliotece szkolnej odpowiedniej ilości podręczników przeznaczonych dla uczniów z najuboższych rodzin.
Rozdział VIII
Ocena
1. Funkcja i skala ocen szkolnych jest zgodna z obowiązującym zarządzeniem MEN w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
2. Ocena szkolna jest wynikiem kontroli osiągnięć uczniów i powinna:
- pełnić w stosunku do uczniów funkcję motywacyjną
- wyrabiać poczucie obowiązkowości
- nakłaniać do systematycznej pracy
- wdrażać do samokontroli poprzez uczenie świadomego i krytycznego stosunku do własnej pracy
3. Kontrola osiągnięć uczniów może mieć formę:
- odpowiedzi ustnej
- sprawdzianu z materiału bieżącego – pracy pisanej nie dłużej niż 15 minut i zawierającej odpowiedzi lub rozwiązanie poleceń, zadań odwołujących się do materiału nauczania z trzech ostatnich lekcji
- testu sprawdzającego – pracy pisemnej, zbioru zadań lub poleceń przeznaczonych do rozwiązania w czasie uzależnionym od liczby zadań (np. 15, 30, 45 minut); sprawdzian powinien obejmować ściśle określony zakres materiału, wcześniej powtórzonego przez nauczyciela i podanego do utrwalenia uczniom, co najmniej tydzień wcześniej
- oceny pracy domowej
- oceny indywidualnej pracy ucznia na lekcji
- przynajmniej 2 wypracowań literackich w semestrze (dotyczy przedmiotów humanistycznych)
- pracy ucznia w grupie
- oceny samodzielnego prowadzenia przez ucznia całości lub fragmentów lekcji (tzw. lekcje asystenckie)
- przeglądu zeszytu uczniowskiego i/lub zeszytu ćwiczeń (przynajmniej raz w roku szkolnym)
- ustnych odpowiedzi ucznia na pytania przygotowane przez nauczyciela
4. Przyjmuje się następujące kryteria oceny sprawdzianów z materiału bieżącego
i testów sprawdzających:
- do 40% wiadomości - ocena niedostateczna
- 41% - 50% wiadomości - ocena dopuszczająca
- 51% - 70% wiadomości - ocena dostateczna
- 71% - 90% wiadomości - ocena dobra
- 91% - 100% wiadomości - ocena bardzo dobra
- wykonanie zadań dodatkowych - ocena celująca
Uczniowie mają prawo do:
1. Znajomości zakresu materiału nauczania przewidzianego do kontroli oraz do określenia zakresu testu sprawdzającego przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem (sprawdzian z materiału bieżącego nie musi być zapowiedziany).
2. Najwyżej trzech testów sprawdzających w ciągu tygodnia, przy czym w jednym dniu może odbyć się tylko jeden test sprawdzający.
3. Zapoznania się z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania, zawartym w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu MEN.
4. Poinformowania, co do zasad specjalnych (dodatkowych), jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel.
5. Obiektywnego, sprawiedliwego i jawnego oceniania.
6. Uzasadnienia każdej oceny komentarzem nauczyciela.
7. Nie ustalania przez nauczycieli ocen okresowych i rocznych jako średnich arytmetycznych ocen cząstkowych.
8. Nie traktowania przez nauczycieli zachowania ucznia na lekcji jako kryterium poziomu wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu.
9. Zgłoszenia chęci poprawienia oceny i uwzględnienia tej prośby przez nauczyciela w ustalonym terminie.
Uczniowie mają obowiązek:
1. Respektować zalecenia nauczycieli odnośnie zasad kontroli osiągnięć uczniów.
2. Umożliwiać nauczycielowi prawidłowe ocenianie swoich postępów w nauce.
3. Ponosić odpowiedzialność za unikanie sprawdzianu z materiału bieżącego i testu sprawdzającego.
Nauczyciele mają prawo do:
1. Stosowania sprawdzianów z materiału bieżącego w dowolny sposób, bez uprzedzania o nim uczniów.
2. Nie wpisywania ocen ze sprawdzianów z materiału bieżącego do dziennika lekcyjnego, jeżeli wyniki okazałyby się niezadawalajace.
3. Przeprowadzania testów sprawdzających w „Dniu Bez Jedynki” pod warunkiem, ze został on zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Zapoznać uczniów i ich rodziców z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania oraz z zasadami dodatkowymi stosowanymi w trakcie lekcji.
2. Przy ocenianiu uczniów kierować się sprawiedliwością i obiektywizmem, uwzględniać faktyczne możliwości uczniów i uzasadnić wystawiony stopień.
3. Respektować wszystkie zasady zawarte w aktualnych zarządzeniach MEN dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
4. Systematycznie kontrolować osiągnięcia uczniów i wystawiać oceny cząstkowe w dzienniku lekcyjnym.
Rozdział IX
Egzamin poprawkowy
Tryb wnoszenia wniosków oraz zasady organizowania i przeprowadzania egzaminów poprawkowych są zgodne z zarządzeniem MEN w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz rozporządzeniami dodatkowymi. Szczegółowe przepisy są zawarte w Systemie oceniania w Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa w Krakowie, § 12.
Rozdział X
Kontakty z rodzicami
Tryb i zasady pisemnego kontaktu z rodzicami ustalają wychowawcy w porozumieniu z dyrektorem szkoły i szkolnym pedagogiem.
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Raz w miesiącu przeprowadzać konsultacje lub zebrania z rodzicami.
Rodzice mają obowiązek:
1. Systematycznie kontrolować i podpisywać informacje na temat dziecka.
2. Regularnie uczestniczyć w konsultacjach lub zebraniach z nauczycielami.
Rozdział XI
Dyżur szkolny
1. Nauczyciel ma obowiązek wyznaczyć dyżurnego lub upoważnić do wyznaczenia przewodniczącego klasy.
2. Uczeń dyżurny ma obowiązek w czasie zajęć szkolnych wykonać wszystkie czynności porządkowe zlecone przez dyrektora szkoły, nauczyciela oraz pracowników obsługi.
Rozdział XII
Frekwencja
Uczniowie mają obowiązek:
1. Przychodzić do szkoły 10 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych.
2. Nie spóźniać się na zajęcia lekcyjne.
3. Każdą opuszczona godzinę usprawiedliwić w terminie w terminie do trzech dni po jego powrocie do szkoły na zasadach ustalonych w Statucie Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa – Rozdział VI, § 23, pkt. 3-5. Liczba godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień ma wpływ na ocenę z zachowania (patrz rozdział XV).
Nauczyciele mają obowiązek:
1. Systematycznie kontrolować frekwencję uczniów.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach usprawiedliwiać pojedyncze nieobecności na podstawie ustnego oświadczenia ucznia.
3. Zwolnić ucznia do domu:
- na pisemna prośbę rodziców zapisaną w Zeszycie kontaktu z rodzicami
- na podstawie zaświadczenia wypisanego przez higienistkę szkolną w Zeszycie kontaktu z rodzicami
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnego zwolnienia wychowawcy klasy zapisanego w Zeszycie kontaktu z rodzicami
Rozdział XIII
Kultura zachowania
Uczniowie maja obowiązek:
1. Wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów: nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie używać środków odurzających.
2. Tworzyć przyjazną atmosferę w szkole w oparciu o zrozumienie, życzliwość
i partnerstwo.
3. Okazywać szacunek dorosłym i kolegom.
4. Zwalczać brutalność i wulgaryzm.
5. Ponosić współodpowiedzialność za majątek szkoły oraz materialną za dokonane przez siebie zniszczenia lub uszkodzenia sprzętu szkolnego.
6. Respektować postanowienia Regulaminu Gimnazjum nr 41 im. Bolesława Prusa w Krakowie w zakresie swoich praw i obowiązków.
7. Przestrzegać ustaleń władz szkolnych oraz wszelkich przepisów wydanych przez władze państwowe.
Rozdział XIV
Strój ucznia
Strój codzienny ucznia:
1. Powinien być czysty, schludny i estetyczny.
2. Nie powinien być strojem żadnej subkultury młodzieżowej ani grupy nieformalnej.
3. Jego elementy nie mogą obrażać uczuć religijnych innych osób.
4. W szkole obowiązuje uczniów obuwie zamienne, tenisówki lub halówki, na jasnej podeszwie.
5. Nie dozwolone jest farbowanie włosów i malowanie się przez uczniów.
Strój galowy:
1. Obowiązuje podczas uroczystości i imprez szkolnych.
2. Dla dziewcząt: białe bluzki i granatowe lub czarne spódnice lub spodnie
3. Dla chłopców: białe koszule i granatowe lub czarne spodnie.
Uczniowie maja obowiązek:
1. Przestrzegać postanowień Gimnazjum nr 41 w Krakowie w sprawie stroju codziennego i galowego.
2. Codziennie oraz na uroczystości i imprezy szkolne przynosić do szkoły obuwie zamienne.
Rozdział XV
Kryteria oceny z zachowania
Zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu kryteria oceny
z zachowania, tryb i zasady jaj ustalania oraz tryb odwoławczy ustaliła Rada Pedagogiczna po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców (załącznik nr 2).
Uczniowie mają prawo do:
1. Wystąpienia za pośrednictwem wychowawcy klasy do Rady Pedagogicznej z wnioskiem o ponowne wystawienie oceny z zachowania.
2. Opiniowania propozycji własnej oceny z zachowania oraz ocen swoich kolegów.
Nauczyciele mają prawo do:
1. Opiniowania ocen z zachowania, jakie zamierza wystawić wychowawca klasy.
Wychowawca klasy wystawia ocenę okresową (roczną) z zachowania z uwzględnieniem opinii innych nauczycieli i uczniów swej klasy, przy czym nie może wystąpić rażąca rozbieżność w ocenie.
Tryb wnoszenia wniosku o ponowne ustalenie oceny z zachowania:
1. Wniosek (odwołanie) o ponowne ustalenie oceny z zachowania przez wychowawcę klasy może być złożony przez:
- zainteresowanego ucznia
- rodziców zainteresowanego ucznia
- samorząd jego klasy
2. Wniosek (odwołanie) może zostać złożony w przypadku, gdy:
- wychowawca nie zastosował kryteriów oceny z zachowania z załącznika nr 2
- wychowawca nie zasięgnął opinii członków Rady Pedagogicznej i uczniów klasy
3. Pisemny wniosek adresowany do Rady Pedagogicznej zainteresowany uczeń składa na ręce wychowawcy klasy, który ma obowiązek przedstawić go Radzie Pedagogicznej na jej najbliższym posiedzeniu.
4. Wniosek o ponowne ustalenie oceny z zachowania musi zawierać uzasadnienie.
5. Jeżeli w wyniku wniosku wychowawca zmieni ocenę – ocena ta jest ostateczna. Jeśli Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu wychowawcy uzna, że jego ocena była słuszna, pierwsza ocena jest ostateczna.
6. Wniesienie wniosku oraz decyzja, jaką podjęto, muszą zostać zaprotokołowane w księdze protokołów Rady Pedagogicznej.
Rozdział XVI
Wyróżnienia i nagrody
1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:
- uwagę pozytywną w zeszycie uwag
- pochwałę wychowawcy klasy
- pochwałę dyrektora szkoły wobec pozostałych uczniów
- list pochwalny wychowawcy klasy i dyrektora do rodziców
- dyplom uznania
- nagrodę rzeczową
- inne wyróżnienia i nagrody ustanowione przez władze szkolne
2. Za wzorowe wypełnianie funkcji w samorządzie uczniowskim, osiągnięcie wyróżniającego wyniku w olimpiadzie wiedzy, turnieju, zawodach sportowych – oprócz przyznania wyróżnień i nagród odnotowuje się te osiągnięcia na świadectwie szkolnym.
3. Za całokształt osiągnięć w nauce i pracy społecznej w danym roku szkolnym, a także w roku ukończenia szkoły, uczniowi może być przyznana odpowiednia odznaka. Zasady i tryb przyznawania odznak określają odrębne przepisy władz szkolnych.
4. W szczególnych przypadkach wychowawca może zastosować odpowiednią nagrodę z pominięciem kolejności.
Rozdział XVII
Kary
1. Za nieprzestrzeganie Regulaminu Szkoły, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, za naruszanie porządku szkolnego, a także za łamanie zasad współżycia społeczności szkolnej, uczeń może być ukarany:
- uwagą negatywną w zeszycie uwag
- upomnieniem wychowawcy klasy
- ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców o jego zachowaniu
- upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły
- obniżeniem oceny z zachowania, z zastosowaniem kryteriów wymienionych w rozdziale XIV
2. Za postępowanie wywierające negatywny wpływ na kolegów uczeń może być:
- przeniesiony do równoległej klasy z swojej szkole
- przeniesiony do innej szkoły
3. Kary wymienione pkt. 2 stosowane są na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej.
4. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie kary wobec ucznia, jeśli uzyska on poręczenie wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Klasowej Rodziców.
5. W szczególnych przypadkach wychowawca może zastosować odpowiednią karę z pominięciem kolejności.
Obowiązuje zasada: JEDNA WINA - JEDNA KARA
Rozdział XVIII
Samorząd Uczniowski
1. Samorząd Uczniowski jako reprezentacja wszystkich uczniów, pełni funkcję „związku zawodowego” i w związku z powyższym na wszelkie uprawnienia do występowania w obronie praw i interesów uczniów zawartych w niniejszym Regulaminie.
2. Samorząd Uczniowski opracowuje i realizuje:
- plan pracy Samorządu Uczniowskiego
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego
3. Powyższe dokumenty nie mogą być sprzeczne z przepisami zawartymi w:
- obowiązującej ustawie o systemie oświaty
- Statucie Szkoły
- Regulaminie Szkoły
Regulamin Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 41 znajduje się w załączniku nr 3.
Rozdział XIX
Rzecznik Praw Ucznia
1. Pełni rolę arbitra w sporach między uczniami i nauczycielami.
2. Zakres jego kompetencji ustala Samorząd Uczniowski po konsultacji z Dyrekcją Szkoły i po wysłuchaniu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa jeden rok.
4. Wybory Rzecznika Praw Ucznia odbywają się równolegle z wyborami Samorządu Uczniowskiego.
5. W wyborach uczestniczą wszyscy uczniowie Gimnazjum nr 41.
6. Rzecznikiem Praw Ucznia może zostać każdy członek Rady Pedagogicznej
z wyjątkiem Opiekunów Samorządu Uczniowskiego, pedagoga szkolnego, dyrektora i jego zastępcy.
7. Podstawowymi dokumentami, na których opiera swoje orzeczenia w sporach są:
- Powszechna Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10.12.1959r.
- Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20.11.1959r.
- Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20.11.1989r.
8. Orzeczenia wydawane przez Rzecznika Praw Ucznia nie mogą być sprzeczne z:
- Zarządzeniami MENiS
- Obowiązującą Ustawą o systemie oświaty
- innymi aktami prawnymi z zakresu oświaty i wychowania
- Statutem Gimnazjum
- Regulaminem Gimnazjum
Rozdział XX
Tradycja szkolna i uczniowska
1. W zależności od Kalendarza Roku Szkolnego w Gimnazjum nr 41 mogą odbywać się następujące tradycyjne imprezy:
- Ślubowanie uczniów klas pierwszych Gimnazjum
- Dzień Ziemi
- 14 lutego – Dzień Zakochanych – Walentynki
- Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
- FeMA – Festiwal Młodych Artystów
- Dzień Otwarty Gimnazjum
- Bal Gimnazjalisty
- 21 marca - Dzień Wiosny
- 1 czerwca – Dzień Dziecka – Dzień Sportu Szkolnego
Formy realizacji ustalane są każdorazowo przez Dyrektora, Samorząd Uczniowski i nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie poszczególnych imprez
Regulamin Gimnazjum nr 41 został zatwierdzony 4.10.2005 r.