---------------Tekst ujednolicony---------------
S T A T U T
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 162
im. Wawelskiego Smoka
W KRAKOWIE
KRAKÓW 2013
Rozdział I
§ 1
1. Ustalona nazwa używana przez Przedszkole brzmi:
im. Wawelskiego Smoka
2. Adres przedszkola i telefon:
31-481 Kraków, ul. Kazimierza Odnowiciela 4
012/411-04-08
Adres oddziału przedszkola i telefon:
31-426 Kraków, ul. Duchacka 3
012-411-11-07
3. Na pieczęciach nazwa Przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
4. Organem prowadzącym jest Miasto Kraków.
5. Przedszkole jest jednostką budżetową.
6. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
Rozdział II
§ 2
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
1. Celem przedszkola jest:
1) objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego rozwoju,
2) wspomaganie, stymulowanie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka,
3) kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata,
4) współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
5) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej,
6) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
7) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
8) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Do zadań przedszkola należy:
1) kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwojem ich sprawności ruchowej,
2) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
3) nabywanie przez dziecko kompetencji językowej (nabywanie umiejętności czytania i kreślenie symboli graficznych),
4) integrowanie treści edukacyjnych,
5) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej aktywności, inicjatywy i uzdolnień,
6) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola,
7) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu udzielania dzieciom pomocy specjalistycznej przez wspomaganie rozwoju dziecka, a w szczególności wyrównywanie i korygowanie deficytów rozwojowych oraz eliminowanie przyczyn,
8) badania psychologiczne dziecka mogą być prowadzone tylko za zgodą rodziców,
9) zorganizowanie zespołu ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w celu objęcia opieką dzieci potrzebujących pomocy i dzieci uzdolnionych.
10)realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
a) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
b) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych, i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
c) wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
d) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
e) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
f) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
g) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
h) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
i) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
j) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
k) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
l) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
m) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
n) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
o) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
3. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę w następujący sposób:
1) każda grupa wiekowa powierzona jest opiece dwóch nauczycielek,
2) do każdego oddziału przydzielony jest pracownik obsługi,
3) podczas pobytu dzieci w ogrodzie zabawy i zajęcia dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z bezpiecznym sprzętem dostosowanym do potrzeb i ich możliwości,
4) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci jedna osoba dorosła,
5) konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów obowiązku osobistego przyprowadzenia i odbierania dzieci z Przedszkola,
6) dzieci mogą być odbierane z przedszkola przez osoby dorosłe, upoważnione na piśmie przez rodziców bądź opiekunów – upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkola,
7) osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu. Jeżeli osoba odbierająca dziecko jest pod wpływem alkoholu, a jej stan pozwala domniemywać iż nie zapewni dziecku bezpiecznego powrotu do domu, dziecko nie zostaje wydane do czasu przyjścia drugiego rodzica lub prawnego opiekuna dziecka.
8) do przedszkola dzieci powinny być przyprowadzane zdrowe i czyste.
9) w przedszkolu dzieciom nie podaje się żadnych leków oraz nie przeprowadza się żadnych zabiegów medycznych.
4. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwóch nauczycielek, pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym przedszkola.
5. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest by co najmniej jedna nauczycielka prowadziła swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
Rozdział III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 3
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada pedagogiczna,
3) Rada rodziców.
§ 4
Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
1. Dyrektor:
1) ponosi pełną odpowiedzialność za BHP w placówce,
2) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny nauczycieli,
4) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej Przedszkola, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną przedszkola oraz ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie, a także organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą przedszkola,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
8) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
9) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
10) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,
11) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
12) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, środowiskiem i radą dzielnicy.
13) nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola i raz w roku radzie rodziców
14) tworzy właściwą atmosferę pracy.
15) informuje dyrektora szkoły w obwodzie, której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, oraz o zmianach w tym zakresie.
2. W przedszkolu utworzone jest stanowisko zastępcy dyrektora, który wykonuje zadania zgodnie z następującymi kompetencjami:
1) organizuje i kontroluje pracę dydaktyczno-wychowawczą w zakresie ustalonym przez dyrektora,
2) współdziała z dyrektorem przedszkola w kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą oraz administracyjną placówki wg ustalonego przez dyrektora zakresu czynności,
3) zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności na placówce.
§ 5
1. Rada pedagogiczna:
1) rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia,
2) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu,
3) w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
4) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,
5) zebranie rady pedagogicznej organizowane są nie rzadziej niż jeden raz na kwartał lub w miarę bieżących potrzeb,
6) inicjatorem zebrań rady pedagogicznej może być:
a) organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
b) dyrektor,
c) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
d) organ prowadzący,
7) przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku i zebrania, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej,
8) dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej – nie rzadziej niż dwa razy w roku – ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków.
3. Rada pedagogiczna uchwala statut przedszkola oraz jego zmiany.
4. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego Przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora.
5. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Rada uchwala regulamin swojej działalności. Zebrania rady są protokołowane.
7. Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
8. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola oraz tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego przedszkola,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5) Programy wychowania przedszkolnego zaproponowane przez nauczycielki
9. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 6
1. W przedszkolu działa Rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
2. Rada rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola.
3. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców w tajnych wyborach w każdym roku szkolnym na pierwszym zebraniu.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
5. Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i
innych źródeł w celu wspierania działalności przedszkola.Zasady wydatkowania
funduszy określa regulamin rady rodziców.
6. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
§ 7
1. Organy przedszkola współdziałające ze sobą:
1) dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i statutem
przedszkola,
2) zapewniają bieżącą wymianę informacji między sobą,
3) rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki i kształcenia dzieci,
4) nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
5) przedszkole organizuje dni otwarte 1 raz na kwartał,
6) zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym,
7) rodzice mają prawo znać zadania wynikające z planu pracy przedszkola oraz znać tematy i treści planów pracy w danym oddziale,
8) współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki.
2. Wszelkie spory między organami przedszkola /z wyjątkiem dyrektora/ rozstrzyga dyrektor przedszkola zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków.
3. Spory miedzy dyrektorem, a innymi organami przedszkola rozstrzyga organ prowadzący przedszkole – Urząd Miasta Krakowa lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny – Kuratorium Oświaty w zależności od kompetencji określonych ustawą.
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 8
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
2. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
3. W arkuszu organizacji przedszkola zatwierdza się w szczególności:
1) liczbę oddziałów i czas ich pracy,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 9
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień
2. Liczba dzieci w oddziałach nie może przekraczać 25.
3. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego poziom rozwoju psychofizycznego dziecka i stan jego zdrowia.
§ 10
1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
1) podstaw programowych opracowanych przez MEN,
2) programu wychowania w przedszkolu, wybranego przez nauczycieli i zaopiniowanego przez Radę Pedagogiczną z zestawu programów, biorąc pod uwagę możliwości dzieci,
3) program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
4) dyrektor podaje do wiadomości ogółu rodziców zestaw programów, które obowiązywać będą od następnego roku szkolnego.
2. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład ustalony przez
dyrektora i na wniosek rady pedagogicznej, dostosowany do założeń
programowych uwzględniający wymagania zdrowotne i higieniczne.
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono
opiekę nad danym oddziałem ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład
dnia z uwzględnieniem wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci.
4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dodatkowych (tanecznych, nauki języków obcych i religii) jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) dzieci 3 - 4 letnie ok. 15 minut
2) dzieci 5 - 6 letnie ok. 30 minut
6. W przedszkolu mogą być organizowane i prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci niepełnosprawnych, z lekkim upośledzeniem umysłowym.
7. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspomagając ich indywidualny rozwój na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologicznej w publicznych przedszkolach , szkołach podstawowych i placówkach (Dz. Ustaw z 7 maja 2013 poz.532).
1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka wynikających w szczególności:
· z niedostosowania społecznego;
· z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
· ze szczególnych uzdolnień;
· ze specyficznych trudności w uczeniu się;
· z zaburzeń komunikacji językowej;
· z choroby przewlekłej;
· z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
· z niepowodzeń edukacyjnych;
· z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
· z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
2) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, udzielają nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, i terapeuci pedagogiczni
3) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
· rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola;
· poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
· innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
· organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
5) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, jest udzielana z inicjatywy:
6) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz
7) Nauczyciele, oraz specjaliści w przedszkolu, prowadzą obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną)
8. Przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii dla dzieci 6-letnich za zgodą Rodziców lub opiekunów prawnych. Dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela.
9. Przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej każdego oddziału dokumentowany jest w dzienniku zajęć.
10. Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć dodatkowych.
11. Dokumentacja przebiegu zajęć może być udostępniona:
1) przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) rodzicom /prawnym opiekunom/ wychowanków na ich życzenie w części dotyczącej informacji o dziecku,
3) pracownikom i studentom, za zgodą i w obecności dyrektora.
§ 11
1. Przedszkole posiada 8 oddziałów: 5 w budynku głównym i 3 w budynku filii
2. Realizację celów i zadań statutowych przedszkola umożliwia następująca baza lokalowa:
1) 8 sal dziennego pobytu dzieci,
2) pokój nauczycielski,
3) kuchnia w każdym budynku
4) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
5) przestronne szatnie i korytarze.
3. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi do ich wieku.
§ 12
1. Przedszkole czynne jest od 06:00 do 17:00 od poniedziałku do piątku. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny, na wniosek dyrektora i rady rodziców z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska, w tym czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, który wynosi 5 godz. dziennie w godzinach od 08:00 do 13:00.
2. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są z organem prowadzącym i zatwierdzone są w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
3. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia podaje do wiadomości rodziców adresy przedszkoli dyżurujących w okresie wakacji.
a) Dyżur wakacyjny organizowany jest dla dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczających w danym roku szkolnym do przedszkoli samorządowych, przedszkoli publicznych i niepublicznych prowadzonych przez inne podmioty, do oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych.
b) Zapisy na dyżur wakacyjny prowadzone są w dyżurujących przedszkolach w terminie od 13 do 31 maja. Dyrektor przedszkola dyżurnego ustala dni i godziny przyjmowania kart zapisu.
c) O przyjęciu do przedszkola decyduje kolejność złożenia karty zapisu przy zachowaniu zasady pierwszeństwa przyjęcia dzieci zapisywanych powyżej 5 godzin bezpłatnego nauczania i wychowania.
d) Kartę zapisu do dyżurującego przedszkola rodzice mogą wydrukować z portalu Platforma Edukacyjna lub otrzymać z przedszkola do którego dziecko uczęszcza w danym roku szkolnym, karta powinna być ostemplowana przez to przedszkole w pkt.8 „ dziecko uczęszcza do ……”
e) Ilość miejsc w przedszkolu dyżurującym powinna odpowiadać potrzebom zgłaszanych dzieci z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych przedszkola.
f) Przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny, które zostało zgłoszone po upływie wyznaczonego w pkt. 2 terminu może nastąpić w przypadku posiadania wolnych miejsc pod warunkiem niezwłocznego dokonania wpłaty i okazania dowodu wpłaty najpóźniej w pierwszym dniu pobytu dziecka w przedszkolu.
g) Podpisywanie umów z rodzicami odbywa się będzie w siedzibie przedszkola dyżurującego od 1 do 15 czerwca w godzinach i dniach określonych przez dyrektora przedszkola.
h) Warunkiem przyjęcia dziecka do przedszkola jest dokonanie wpłaty za korzystanie z usług przedszkola w okresie dyżuru wakacyjnego w terminie - do dnia 25 czerwca w przypadku dyżuru w lipcu, - do dnia 25 lipca w przypadku dyżuru w sierpniu i okazania w pierwszym dniu korzystania z przedszkola dyżurnego dowodu wpłaty.
Za termin wpłaty uważa się datę wpływu na rachunek bankowy przedszkola. Brak wpłaty w wyżej wskazanym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z miejsca dla dziecka w przedszkolu dyżurującym i skutkuje rozwiązaniem umowy bez wypowiedzenia.
i) Wysokość opłat za korzystanie z usług przedszkola w okresie dyżuru reguluje Uchwała Nr XXI/258/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków (z późn. zm.).
j) Rodzice dziecka korzystającego z pomocy MOPS są zobowiązani do przedłożenia w pierwszym dniu pobytu dziecka w przedszkolu odpowiedniej decyzji o przyznanej przez MOPS pomocy.
4. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
5. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określone są stosowną uchwałą Rady Miasta Krakowa.
6. Wysokość opłaty za korzystanie przez dziecko ze świadczeń udzielanych przez przedszkole poza czasem przeznaczonym na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta Krakowa i jest wyliczana jako iloczyn: stawka godzinowa x zadeklarowana w umowie liczba godzin pobytu dziecka w przedszkolu x liczba dni roboczych w danym miesiącu.
Opłatę za w/wym świadczenie ustala się za każdą rozpoczętą godzinę korzystania z tych świadczeń.
Jeżeli dziecko korzysta ze świadczeń ponad czas określony w umowie, do opłaty za miesiąc następny doliczana jest opłata za dodatkowe godziny świadczeń ( za każdą rozpoczętą w danym dniu godzinę zajęć ponad czas zadeklarowany przez rodzica).
W przypadku wydłużenia pobytu dziecka poza czas określony w umowie, Dyrektor w trybie natychmiastowym sporządza aneks do umowy, określający rzeczywiste godziny korzystania z przedszkola.
7. Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców bądź opiekunów.
8. Opłaty za wyżywienie powinny być dokonywane z góry do 10-tego każdego miesiąca.
9. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora i referenta administracyjno-gospodarczego w porozumieniu z radą rodziców.
10. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu rodzicom przysługuje zwrot wpłaty za wyżywienie za okres nieobecności.
11. Z wyżywienia mogą również korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki żywieniowej.
12. W przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w nieodpłatnych w zajęciach dodatkowych, organizowanych na wniosek rodziców.
13. Zajęcia te są finansowane w ustalonej wysokości przez Gminę Kraków.
14. Uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od dobrowolnej decyzji rodziców.
15. Terminy zajęć dodatkowych podawane są do wiadomości rodziców na pierwszym zebraniu rodziców, inaugurującym rok szkolny.
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 13
1. W przedszkolu zatrudnia się, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 14
1. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków w czasie zajęć i zabaw organizowanych w przedszkolu.
2. Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
3. Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
4. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem, lekarzem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
5. Nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy oraz obserwacje pedagogiczne, prowadzi diagnozę przedszkolną dzieci w roku poprzedzającym naukę w klasie I szkoły podstawowej.
6. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.
7. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
8. Nauczyciel ma możliwość zgłaszania dziecka do objęcia go opieką specjalistyczną.
9. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych.
10. W przedszkolu jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna rodzicom dzieci w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
11. Rodzice mają prawo do:
1) uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka,
2) obserwacji swojego dziecka w czasie zajęć i zabaw,
3) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu.
4) uczestnictwa w zebraniach grupowych organizowanych przynajmniej raz na kwartał.
5) wnoszenia skarg i wniosków zgodnie z funkcjonującymi procedurami
przyjmowania, rozpatrywania skarg i wniosków w Samorządowym
Przedszkolu Nr 162
§ 15
1. W palcówce zatrudnia się pracowników administracyjno–obsługowych. Do ich zadań należy:
1) troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu;
2) zapewnianie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie, czystości i estetyce;
3) współpraca z nauczycielem w sprawowaniu opieki oraz realizacji zadań wychowawczo- opiekuńczo–edukacyjnych;
4) dbanie o wysoką jakość wykonywanej przez siebie pracy;
5) dbanie o własny rozwój zawodowy;
6) szczegółowy przydział czynności i odpowiedzialności pracowników określa dyrektor przedszkola w oparciu o zadania zawarte w przydziałach czynności.
2. Zadania pracowników administracyjno-obsługowych związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole:
1) systematycznie kontrolować stan techniczny mebli, sprzętu i urządzeń ogrodowych – uszkodzony sprzęt bezzwłocznie usuwać;
2) bezwzględnie przestrzegać zasad odbioru dzieci z przedszkola przez osoby upoważnione;
3) czuwać nad zabezpieczeniem wyjść z budynku i ogrodu; wszystkie drzwi i bramy muszą być zamknięte na zatrzask lub klucz;
4) nie dopuszczać do przebywania na terenie przedszkola niezidentyfikowanych osób postronnych.
Rozdział VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 16
Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
1. W przypadku odroczenia obowiązku szkolnego, do przedszkola może również uczęszczać dziecko, do ukończenia 10 roku życia - nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat - posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku, jeżeli dysponuje wolnym miejscem w najmłodszej grupie wiekowej i na miejsce to nie zgłosiło się dziecko 3 letnie.
3. Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków – za zgodą rodziców i na ich koszt.
4. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice bądź opiekunowie we wrześniu, na początku roku szkolnego.
Rozdział VII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
§ 17
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-edukacyjnego uwzględniającego zasadę:
a) zaspakajania potrzeb dziecka,
b) aktywności,
c) indywidualizacji,
d) organizowania życia społecznego,
e) integracji.
2) akceptacji i poszanowania godności osobistej,
3) wyboru form odpoczynku i zabawy,
4) zdrowego żywienia,
5) życzliwego i podmiotowego traktowania,
6) otrzymywania pomocy od dorosłych,
7) aktywnego kształtowania własnej osobowości,
8) zabawy i doboru partnera zabawy,
9) odpoczynku,
10) ochrony przed wszelkimi formami przemocy.
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych,
2) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie,
3) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
§ 18
1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy przyjętych dzieci w przypadku:
1) zalegania z odpłatnością za pobyt dziecka w przedszkolu za okres ustalony przez organ prowadzący , gdy warunki materialne rodziców lub opiekunów nie upoważniają do korzystania zapomóg i zwolnień
2) po wystawieniu opinii specjalisty stwierdzającej, że dziecko nie może
przebywać w grupie rówieśniczej.
3) nie uczęszczania dziecka do przedszkola przez miesiąc bez zgłoszenia przez rodziców lub opiekunów przyczyn nieobecności.
Rozdział VIII
ZASADY REKRUTACJI
§ 19
1. Zapisu dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor placówki.
2. Zapisy dokonywane są od 1 do 31 marca każdego roku, na podstawie aktualnych i wiarygodnych danych o dziecku w karcie zapisu oraz na podstawie umowy cywilno-prawnej pomiędzy rodzicami-opiekunami a przedszkolem.
3. Dopuszcza się możliwość dodatkowych zapisów dzieci w innym terminie w miarę wolnych miejsc..
4. Do przedszkola są przyjmowane dzieci rodziców zameldowanych w Krakowie.
Warunki przyjęcia dzieci rodziców zameldowanych na terenie innych gmin określa
stosowna uchwała Rady Miasta Krakowa.
5. Dzieci kontynuujące edukację przedszkolną w dotychczasowym przedszkolu nie
biorą udziału w rekrutacji – rodzice składają jedynie w okresie trwania rekrutacji
Deklarację dot. dalszego uczęszczania dziecka do danego przedszkola.
Rodzice muszą natomiast pamięć o podpisaniu w przedszkolu umowy na kolejny
rok szkolny.
5. Pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola mają:
1) Dzieci realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
2) Dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci - wymagane udokumentowanie.
3) Dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów.
4) Dzieci z rodzin zastępczych.
Kryteria dodatkowe
1) dzieci obojga rodziców pracujących/studiujących w systemie stacjonarnym – z udokumentowaniem zatrudnienia/studiowania;
2) dzieci, których czas pobytu w przedszkolu przekracza 5 godzin dziennie
3) rodzeństwo dziecka kontynuującego edukację przedszkolną w przedszkolu pierwszego wyboru;
4) dzieci, dla których wybrane przedszkole jest przedszkolem najbliższym miejscu zamieszkania/ najbliższym miejsca pracy jednego rodzica;
5) dzieci, których rodzice odprowadzają podatek dochodowy w GMK
6) dzieci z rodziny wielodzietnej korzystającej z Krakowskiej Karty Rodzinnej 4+
7) dzieci uczęszczające wcześniej do żłobka – placówki opieki nad dzieckiem do lat 3 zarejestrowanej w GMK
8) dzieci z domu dziecka, rodzinnego domu dziecka, dzieci adoptowane
9) dzieci starające się do przedszkola pierwszego wyboru w roku ubiegłym i nie przyjęte
6. Jeżeli ilość chętnych dzieci jest znacznie większa od ilości miejsc w przedszkolu, powołuje się Komisję Rekrutacyjną w składzie:
1) dyrektor przedszkola,
2) przedstawiciel rady pedagogicznej,
3) przedstawiciel rady rodziców, która ma możliwość ustalania dodatkowych kryteriów przyjęć dzieci do przedszkola.
7. W posiedzeniu Komisji - jako obserwatorzy - mogą uczestniczyć przedstawiciele organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, które to organy dyrektor powiadamia pisemnie o terminie posiedzenia Komisji.
8. Od decyzji Komisji rodzicowi lub prawnemu opiekunowi dziecka przysługuje odwołanie, które należy złożyć do przewodniczącego Komisji w terminie 7 dni od daty ogłoszenia listy dzieci przyjętych do przedszkola.
Rozdział IX
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 20
1. Przedszkole korzysta z obsługi jednostki ekonomiczno-administracyjnej Zespołu Ekonomiki Oświaty w Krakowie, świadczonej na mocy odrębnych przepisów.
2. Dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych przedszkola i ich zatwierdzanie.
3. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej wyłączna odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola, w tym w szczególności za:
1) prawidłowe tj. zgodne z założeniami rocznego planu finansowego gospodarowanie środkami finansowymi przedszkola,
2) dokonywanie wydatków w ramach obowiązującego planu finansowego, zgodnie z poszczególnymi działami podziału klasyfikacyjnego i do wysokości kwot w nich przewidzianych,
3) terminowe rozliczanie środków finansowych otrzymanych z organu prowadzącego,
4) stosowanie procedur przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
4. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.
5. W zakresie ww. powinności Dyrektor podlega organowi prowadzącemu przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
Rozdział X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 21
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 22
Statut został zatwierdzony uchwałą Rady pedagogicznej z dnia 30 sierpnia 2012 r.
Statut przedszkola wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Kraków, dnia 01.09.2012 r.