1. Jednostka udzielająca pomocy
Wydział Skarbu Miasta
2. Podmioty, które mogą skorzystać z pomocy
Przedsiębiorcy - osoby prawne i fizyczne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej prowadzące działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną np. osoby prowadzące działalność na własny rachunek, firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, spółki lub konsorcja prowadzące regularną działalność gospodarczą.
3. Formy pomocy - pomoc de minimis oraz pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie
Referat GS-01 Rozłożenie na raty wierzytelności pieniężnych, umorzenie wierzytelności pieniężnych, udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży lub ustanowienia prawa użytkowania wieczystego ( pierwsza opłata i opłaty roczne).
Referat GS-02 Rozłożenie na raty wierzytelności pieniężnych, udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości na rzecz jej użytkowników wieczystych.
Referat GS-03 Rozłożenie na raty ceny sprzedaży udziałów Gminy Miejskiej Kraków w trybie bezprzetargowym na rzecz pozostałych współwłaścicieli.
Referat GS-04 Rozłożenie na raty ceny sprzedaży lokali użytkowych.
Referat GS-05 Rozłożenie na raty ceny nabycia nieruchomości w przypadku zbywania nieruchomości w trybie rokowań po dwóch przetargach zakończonych wynikiem negatywnym.
Referat GS-06 Odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty czynszu dzierżawnego lub wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania.
Referat GS-09 Odroczenie terminu płatności opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, rozłożenie na raty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności po cenie niższej niż rynkowa, rozłożenie na raty opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i odroczenie terminu płatności opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, bonifikata od jednorazowej opłaty przekształceniowej.
Referat GS-12 Rozkładanie na raty ceny sprzedaży nieruchomości.
Referat GS-17 Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności po cenie niższej niż rynkowa, bonifikata od jednorazowej opłaty przekształceniowej.
4. Podstawa prawna ubiegania się o pomoc
1) Uchwała Nr LVI/1616/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 21 kwietnia 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Miejskiej Kraków lub jej jednostkom organizacyjnym, a także wskazania organów do tego uprawnionych.
2) Ustawa z dnia 31 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 344 z późn.zm.).
3) Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn.zm.) .
4) Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2023 r. poz. 904 z późn.zm.)
5) Uchwała Nr CXV/3022/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 listopada 2018 r. w sprawie warunków udzielania bonifikat od opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w prawo własności tych gruntów i wysokości stawek procentowych tych bonifikat.
5. Procedura ogólna
Podmioty ubiegające się o przyznanie pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie zobowiązane są przedłożyć niżej wymienione dokumenty:
1) pisemny wniosek o udzielenie ulgi wraz ze wskazaniem jej rodzaju, uzasadnieniem oraz określeniem, o którą pomoc de minimis wnioskują,
2) zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymali w 3 latach poprzedzających złożenie wniosku albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis,
3) zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymali w 3 latach poprzedzających złożenie wniosku, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
4) oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w przypadku, gdy przedsiębiorca nie otrzymał takiej pomocy w minionych 3 latach poprzedzających staranie się o ulgę,
5) w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis - informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu, którego wzór zawiera aktualny załącznik do
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40) obowiązujący w dniu składania wniosku,
6) w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu, którego wzór zawiera aktualny załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) obowiązujący w dniu składania wniosku,
7) sprawozdań finansowych za okres 3 ostatnich lat, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z przepisami o rachunkowości, a w przypadku podmiotów niezobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z przepisami o rachunkowości innych sprawozdań o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za okres 3 ostatnich lat, informacji na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku do końca miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, planu przychodów i kosztów na dany rok obrotowy, wykazu nieuregulowanych należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych występujących na dzień złożenia wniosku oraz innych dokumentów, w celu wykazania istnienia przesłanki ustawowej warunkującej udzielenie ulgi oraz w celu prawidłowego wyliczenia wartości brutto pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
8) pełnomocnictwa – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej przez osoby uprawnione do jej reprezentowania, np. zarząd lub prokurenta.
Załącznik nr 1 - Oświadczenie o wielkości pomocy de minimis lub nieotrzymaniu pomocy de minimis
Załącznik Nr 2 - Formularz informacji dla przedsiębiorcy ubiegającego sie o pomoc de minimis
Załącznik nr 3 - Oświadczenie o innej pomocy de minimis otrzymanej w trakcie postępowania
Załącznik Nr 4 - Formularz dla pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie
6. Informacje dodatkowe.
Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o postepowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, do czasu przekazania przez wnioskodawcę zaświadczeń, oświadczeń lub informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, pomoc nie może być udzielona. Organ udzielający pomocy de minimis wydaje zaświadczenie sporządzone na formularzu obowiązującym w dniu udzielenia pomocy, potwierdzające, że udzielona pomoc ma charakter pomocy de minimis.