Wydział Mieszkalnictwa
Referat Organizacyjny
Adres siedziby:
Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków
Zakres działania:
- obsługa kancelaryjno – biurowa i sekretarska Wydziału;
- prowadzenie Punktu Obsługi Mieszkańców w budynku przy Rynku Podgórskim 1;
- prowadzenie spraw osobowych i spraw dotyczących badań lekarskich pracowników Wydziału wraz z obsługą programu Integrator;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i prowadzenie ich rejestracji;
- monitorowanie stosowania Polityki Bezpieczeństwa Informacji w Wydziale;
- realizacja założeń Systemu Zarządzania Jakością;
- prowadzenie rejestrów kart usług/procedur zewnętrznych i instrukcji postępowania/procedur wewnętrznych oraz zarządzeń i poleceń Dyrektora Wydziału;
- prowadzenie ewidencji skarg, petycji oraz opinii prawnych wpływających do Wydziału;
- monitorowanie terminowości realizacji uchwał i zarządzeń;
- koordynacja obsługi Internetowego Dziennika Zapytań oraz Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działania Wydziału;
- realizacja zadań wynikających ze współpracy krajowej i zagranicznej;
- koordynacja kontaktów z komórką UMK właściwą do spraw informacji medialnej;
- opracowywanie zbiorczych informacji dla innych jednostek organizacyjnych, na podstawie informacji przekazanych przez referaty;
- zaopatrywanie Wydziału w środki trwałe, wyposażenie i materiały biurowe, prowadzenie książki inwentarzowej środków trwałych oraz nadzór nad ich właściwym wykorzystaniem.
- prowadzenie spraw związanych z potrzebami szkoleniowymi i delegacjami;
- prowadzenie obsługi bibliotecznej Wydziału;
- monitoring przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników Wydziału;
- wprowadzanie do Systemu Obsługi Zamówień Publicznych danych związanych z planowaniem oraz z realizacją zamówień publicznych, a także koordynacja zamówień publicznych w Wydziale;
- gromadzenie i analizowanie informacji przekazywanych przez Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań, w tym w szczególności gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Kraków oraz zasobem tymczasowych pomieszczeń;
- monitorowanie i aktualizacja uchwały dot. polityki mieszkaniowej Gminy Miejskiej Kraków,
- monitorowanie i aktualizacja uchwały dot. wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Kraków oraz zasobem tymczasowych pomieszczeń;
- współpraca z podmiotami realizującymi zadania wynikające z uchwał, o których mowa w pkt 20 i pkt 21 oraz koordynacja tych zadań;
- sporządzanie rocznego raportu z realizacji uchwały, o której mowa w pkt 21 oraz przygotowywanie danych zbiorczych do raportu ze Strategii Rozwoju Krakowa, Raportu o Stanie Gminy i Raportu o Stanie Miasta
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków,
- współpraca z Zarządem Budynków Komunalnych w Krakowie w opracowywaniu zmian regulacji czynszowych w Gminie Miejskiej Kraków;
- gromadzenie i publikacja zestawienia danych o czynszach w zasobie niepublicznym zgodnie z art. 4a ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego - tzw. „lustro czynszowe”;
- współpraca z podmiotami realizującymi zadania w ramach rządowych programów mieszkaniowych oraz opracowywanie projektów zarządzeń i aktów prawa miejscowego, przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa, dotyczących tych programów;
- sporządzanie opinii w sprawach możliwości i celowości współpracy w zakresie mieszkalnictwa z podmiotami gospodarczymi, fundacjami, stowarzyszeniami, gminami ościennymi i innymi jednostkami organizacyjnymi;
- przygotowanie umów i porozumień w zakresie pozyskiwania finansowego wsparcia oraz dotacji celowej z tytułu zapewnienia lokali mieszkalnych repatriantom;
- przygotowywanie materiałów i przeprowadzanie postępowań dotyczących nabywania mieszkań lub nieruchomości zabudowanych;
- opracowywanie projektów umów dotyczących nabywania lokali mieszkalnych na rynku pierwotnym i wtórnym;
- podejmowanie czynności dotyczących nabywania:
a) nieruchomości zabudowanych do adaptacji lub przebudowy na cele mieszkalne;
b) innych praw do lokali mieszkalnych, w tym najmu lokali w trybie art. 20 ust. 2a ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
c) lokali w trybie przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe";
- współpraca z właściwą komórką organizacyjną Urzędu w zakresie przejmowania zakładowych budynków mieszkalnych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków;
- podejmowanie czynności w celu zawarcia umów, których przedmiotem jest nabywanie lokali mieszkalnych, nabywanie nieruchomości zabudowanych, zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych, umów ze Społecznymi Inicjatywami Mieszkaniowymi o partycypację w kosztach budowy lokali oraz umów, których przedmiotem jest zniesienie współwłasności lokali mieszkalnych poprzez nabycie udziału od pozostałych współwłaścicieli;
- rozliczanie inwestycji realizowanych przez Wydział Mieszkalnictwa;
- sporządzanie dokumentów wymaganych przy zaewidencjonowaniu środka trwałego pochodzącego z inwestycji;
- sporządzanie dokumentów wymaganych przy ustaleniu wartości nabywanego majątku dla celów ewidencyjno – księgowych;
- wprowadzanie do właściwego systemu ewidencji analitycznej i syntetycznej gruntów stanowiących własność, współwłasność (z wyłączeniem gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste na rzecz innych osób prawnych lub fizycznych) oraz będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków, Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu pozyskanych w ramach działania Wydziału;
- sporządzanie list rankingowych oraz wniosków inwestycyjnych do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej i Wieloletniego Planu Inwestycyjnego oraz budżetu dla zadań inwestycyjnych Wydziału, sporządzanie analiz oraz wniosków dot. zmian w budżecie i w Wieloletniej Prognozie Finansowej; realizacja wydatków budżetowych;
- sporządzanie harmonogramów realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych oraz wydatków, ich realizacja i dokonywanie korekt na podstawie Zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa;
- dysponowanie środkami inwestycyjnymi w granicach kwot określonych w budżecie; sprawdzanie prawidłowości przedkładanych faktur i rachunków, kwalifikowanie ich do wypłaty;
- wprowadzanie do właściwego systemu informatycznego zawieranych umów oraz faktur;
- sporządzanie okresowych sprawozdań z realizacji zadań inwestycyjnych;
- prowadzenie działań dotyczących realizacji budżetu bieżącego, do których należy:
a) sporządzanie projektu budżetu, sporządzanie analiz oraz wniosków dotyczących zmian w budżecie i kontrola realizacji wydatków budżetowych,
b) sporządzanie harmonogramów realizacji wydatków oraz nadzór nad przestrzeganiem harmonogramów realizacji poszczególnych zadań i dokonywanie korekt na podstawie Zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa,
c) dysponowanie środkami finansowymi w granicach kwot określonych w budżecie, sprawdzanie prawidłowości przedkładanych faktur i rachunków, kwalifikowanie ich do wypłaty,
d) prowadzenie zbioru umów/zleceń zawieranych w Wydziale,
e) sporządzanie kwartalnych analiz z wykonywanych zadań w zakresie dochodów i wydatków budżetowych w ramach kwot dotacji celowych przyznanych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, otrzymanych za dany okres,
f) sporządzanie okresowych sprawozdań z realizacji zadań budżetowych,
g) rejestracja krajowych wyjazdów służbowych pracowników Wydziału;
- programowanie zadań w zakresie pozyskiwania mieszkań poprzez:
a) pozyskiwanie informacji dotyczących gruntów, które mogą być przeznaczone do realizacji gminnego budownictwa mieszkaniowego,
b) współpracę z Wydziałem Skarbu Miasta w sprawach dotyczących pozyskiwania przez Gminę Miejską Kraków terenów związanych z realizacją budownictwa mieszkaniowego,
c) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Wykonywanie zadań w zakresie pkt. 19-45 może zostać objęte bezpośrednim nadzorem przez Dyrektora Wydziału.
Wstecz