Do zakresu działania Referatu Archiwum (OR-05) należy:
1) Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji UMK oraz prowadzenie jej ewidencji;
2) Przejmowanie dokumentacji spraw zakończonych z wydziałów oraz dokumentacji po jednostkach organizacyjnych zlikwidowanych, dla których organem założycielskim był odpowiednio PMK lub organ jednostki samorządu terytorialnego;
3) Udostępnianie przechowywanej dokumentacji oraz prowadzenie kwerend archiwalnych;
4) Porządkowanie przechowywanej dokumentacji przejętej w latach wcześniejszych w stanie nieuporządkowanym;
5) Inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu;
6) Przygotowanie oraz przekazanie materiałów archiwalnych do właściwego archiwum państwowego;
7) Realizacja wsparcia i szkoleń wewnętrznych dla wydziałów w zakresie archiwizacji dokumentacji celem jej przekazywania do archiwum.
Informacje dotyczące Archiwum zakładowego Urzędu Miasta Krakowa