1) prowadzenie ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej na podstawie dowodów księgowych w zakresie:
a) opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów gminy,
b) opłaty za użytkowanie,
c) opłaty za wejście w teren,
d) opłaty za ustanowienie służebności drogi koniecznej,
e) opłaty za elaborat szacunkowy,
f) czynszu dzierżawnego,
g) opłaty za najem,
h) odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości,
i) opłaty za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności,
j) opłaty za bezumowne korzystanie,
k) udziału we współwłasnościach,
l) opłaty za wynajem sali,
m) wpływów ze sprzedaży składników majątkowych,
n) opłaty za media,
o) opłaty ryczałtowej,
p) pozostałych opłat;
2) sporządzanie sprawozdań budżetowych z zakresu działania referatu;
3) zwrot nadpłat;
4) prowadzenie postępowań przedegzekucyjnych (egzekucja miękka, wezwań do zapłaty, upomnienia, tytułów wykonawczych);
5) wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji;
6) prowadzenie ewidencji sprzedaży towarów i usług;
7) sporządzanie deklaracji z należnego podatku VAT w zakresie działania Wydziału;
8) prowadzenie spraw związanych z księgowaniem należności wynikających z umów, na mocy których Gmina wnosi aport do innych jednostek;
9) przygotowanie informacji do zgłoszenia wierzytelności w związku z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi;
10) przekazywanie dochodów;
11) koordynacja prac wdrożeniowych systemów obsługujących działalność finansową w komórkach UMK;
12) współpraca z gospodarzami i administratorami technicznymi podsystemów, uczestnictwo w naradach koordynacyjnych, szkolenie użytkowników;
13) analiza potrzeb i oczekiwań decydentów i użytkowników;
14) opiniowanie każdorazowego zakupu nowego systemu informatycznego z zakresu obsługi finansowo-księgowej lub jego modyfikacji.