Do zakresu działania Referatu Rejestracji Pojazdów III należą sprawy:
1) Czasowej rejestracji pojazdów z urzędu lub na wniosek właściciela.
2) Rejestracji pojazdów po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego.
3) Profesjonalnej rejestracji pojazdów (na wniosek podmiotu uprawnionego).
4) Przyjmowania zawiadomień o zbyciu lub nabyciu pojazdów, zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodach rejestracyjnych oraz dokonywanie tych zmian w kartach pojazdów.
5) Wyrejestrowania pojazdów na wniosek właściciela lub z urzędu.
6) Czasowego wycofania pojazdów z ruchu i przywracania do ruchu pojazdów czasowo wycofanych.
7) Zwracania (w tym elektronicznie) zatrzymanych przez Policję oraz inne organy dowodów rejestracyjnych lub pozwoleń czasowych po ustaniu przyczyn ich zatrzymania.
8) Wpisywania do dowodu rejestracyjnego pojazdu wydawanego przez organ, terminu badania technicznego.
9) Wydawania oznaczeń i dokumentów oraz ich wtórników przewidzianych w przepisach szczegółowych.
10) Wpisywania w dowodach rejestracyjnych adnotacji, ograniczeń i zastrzeżeń wynikających z przepisów szczegółowych.
11) Wydawania skierowań na nabicie numerów podwozia, nadwozia lub ramy oraz na wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
12) Wydawania nalepek wskazujących na rodzaj paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów.
13) Wydawania skierowań dla pojazdów na wykonanie dodatkowych badań technicznych.
14) Wydawania zaświadczeń na żądanie strony z akt prowadzonych w sprawach należących do kompetencji Referatu.
15) Prowadzenia gospodarki magazynowo – materiałowej z zakresu Rejestracji Pojazdów.
16) Kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów.
17) Potwierdzania zgodności danych na żądanie innych organów rejestrujących pojazdy.
18) Współdziałania z innymi organami i instytucjami (Policją, Sądem, Prokuraturą) w zakresie rejestracji pojazdów.
19) Wprowadzania i przetwarzania danych w systemie "CEPiK2.0".
20) Użytkowania podsystemu "Rejestracja i Śledzenie Spraw Urzędu", EWPOJ.
21) Zakładania w systemie "KIEROWCA" profili kandydatów na kierowców w lokalizacji/ach określonych przez Dyrektora Wydziału lub osobę upoważnioną.
22) Przyjmowania od kierowców zawiadomień o utracie lub zniszczeniu dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami oraz o zmianie danych w lokalizacji/ach określonych przez Dyrektora Wydziału lub osobę upoważnioną.
23) Potwierdzania, przedłużania ważności lub unieważniania profilu zaufanego ePUAP w lokalizacji/ach określonych przez Dyrektora Wydziału lub osobę upoważnioną, zgodnie z brzmieniem odrębnego zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa.
24) Prowadzenia książki inwentarzowej pozostałych środków trwałych dla Referatów Rejestracji Pojazdów znajdujących się w innych lokalizacjach niż główna siedziba Wydziału.
25) Prowadzenia archiwizacji dokumentów zgodnie z przepisami szczegółowymi w archiwach podręcznych oraz przekazywanie zarchiwizowanych dokumentów (pojazdów skreślonych z ewidencji) do Archiwum Zakładowego.
26) Prowadzenia książki wyjść prywatnych oraz rejestru godzin nadliczbowych dla pracowników poszczególnych Referatów.