Jak uzyskać dowód osobisty?
W związku ze stanem epidemii ogłoszonym przez Ministra Zdrowia ( pandemia koronawirusa COVID-19) istnieją utrudnienia związane z osobistym złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz odbiorem gotowego dokumentu. Zawieszona jest do odwołania bezpośrednia obsługa klientów w zakresie dowodów osobistych.
W związku z ustawową koniecznością zweryfikowania przez urzędnika tożsamości osoby składającej wniosek o wydanie dowodu osobistego, nie jest obecnie możliwe rozpatrywanie tych wniosków złożonych do urn w budynkach Urzędu Miasta Krakowa. Prosimy o korzystanie z formy elektronicznej poprzez stronę www.obywatel.gov.pl, jeżeli złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego nie cierpi zwłoki i nie może zostać przełożone do czasu ponownego otwarcia UMK dla bezpośredniej obsługi klientów.
Równocześnie informujemy, iż odbiór dowodu osobistego może nastąpić wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach związanych z zagrożeniem zdrowia lub życia albo innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. Odbiór dokumentu odbywa się w miejscu i terminie uzgodnionym telefonicznie.
DOWÓD OSOBISTY JEST WYDAWANY BEZPŁATNIE.
W aktualnym stanie prawnym istnieje:
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce,
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty drogą elektroniczną (Poprzez platformę ePUAP) Obywatel odwiedzi Urząd Miasta Krakowa wyłącznie w celu odbioru gotowego dokumentu tożsamości
- w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
- możliwość działania przez pełnomocnika, w sprawie odbioru dowodu osobistego, w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu,
- możliwość dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego drogą elektroniczną,
- obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych przez organ rejestrach,
- ujednolicenie wzoru fotografii dołączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach(zdjęcie na wprost-w pozycji frontalnej),
- brak adnotacji o miejscu zameldowania w dowodzie osobistym. Do tej pory każda zmiana adresu zameldowania, wymagała wymiany dowodu osobistego
Wszelkie sprawy z zakresu dowodów osobistych załatwiane są;
od poniedziałku do piątku w godz. 7.40 – 18.00
• dla dzielnic od I-VII ( dzielnice Śródmieście i Krowodrza) tel. 797 905 877
Centrum Administracyjne – al. Powstania Warszawskiego 10, I piętro
Przyjmowanie wniosków – boksy nr 72 – 75,
Wydawanie dowodów osobistych – boks nr 77 tel
Tel. 616 93 28 / 616 92 88 / 616 91 41
• dla dzielnic od VIII – XIII ( dzielnica Podgórze)797 905 877
ul. Wielicka 28a - I piętro
przyjmowanie wniosków - stanowiska 4- 6
wydawanie dowodów osobistych – stanowiska 1- 3
Tel. 616 57 01 / 616 57 00 / 616 57 03/ 616 57 17
• dla dzielnic od XIV – XVIII (dzielnica Nowa Huta)
os. Zgody 2 - parter
przyjmowanie wniosków – pok. nr 15
wydawanie dowodów osobistych – pokój nr 16
Tel. 616 87 20 / 616 87 31
Dodatkowo
od poniedziałku do soboty w godz. od 10.00 do 18.00
- Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Bronowice ul. Stawowa 61, tel. (12) 616 97 92
- Punkt Obsługi Mieszkańców – Galeria Bonarka City Center ul. Kamieńskiego 11, tel. (12) 616 90 96
- Punkt Obsługi Mieszkańców - Galeria Serenada al. Gen.T.Bora-Komorowskiego 41 tel. (12) 616 97 06
UWAGA:
Wydawanie numerów z systemu kolejkowego w Punkcie Obsługi Mieszkańców zostanie zaprzestane, gdy przybliżony czas obsługi osób, które już pobrały bloczki z systemu, nie pozwoli na obsługę kolejnych osób w godzinach pracy Punktu Obsługi Mieszkańców.
Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)
WERSJA PAPIEROWA
- złożenie wniosku odbywa się w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej gminy.
- Jedna kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami. Dopuszcza się złożenie fotografii:
• w ciemnych okularach przez osoby z wadami wzroku, potwierdzone orzeczeniem o niepełnosprawności
• z nakryciem głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii, potwierdzone zaświadczeniem ze wspólnoty wyznaniowej.
• uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. !!!
WERSJA ELELKTRONICZNA
1. Wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jest wnoszony do organu dowolnej gminy.
2. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi zdjęcia w wersji papierowej.
3. W przypadku gdy wniosek jest składany w postaci elektronicznej, tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego potwierdza się przy odbiorze dowodu osobistego, na podstawie dotychczasowego dowodu osobistego, lub w przypadku utraty dowodu osobistego, ważnego polskiego paszportu.