Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych i tym podobne, niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy oraz pełnomocnika (jeśli występuje) w zakresie: imienia, nazwiska, numeru ewidencyjnego PESEL, adresu do korespondencji/zamieszkania, adres e-mail, numeru telefonu oraz numeru NIP i REGON w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także imię i nazwisko osoby uprawnionej do odbioru zezwolenia w przypadku jej wskazania we wniosku, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja związana z rozpatrzeniem sprawy, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Informujemy Pana/Panią, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości wydania zezwolenia lub jego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej, na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. Administrator nie przewiduje profilowania na podstawie Pani/Pana danych osobowych.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, lub ograniczenia przetwarzania; Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres 5 lat wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych:
e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowią art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) w związku z art. 20 pkt 8 oraz art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Nie dotyczy. Do czasu uruchomienia przez Ministerstwo Cyfryzacji centralnej usługi na ePUAP, wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać elektronicznie wyłącznie przy użyciu profilu ePUAP (adres strony: www.epuap.gov.pl) oraz przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników.
Dział Zajęcia Pasa Drogowego pod Handel i Reklamy – w zakresie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej / drogi wewnętrznej / innego terenu pod obiekty typu: kiosk handlowy, obiekt usługowy i tym podobne;
Dział Ochrony Prawnej i Kontroli Nieruchomości – w zakresie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej pod obiekty typu: ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych, i tym podobne.
Nie dotyczy.
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej, drogi wewnętrznej lub innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych itp., niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
6. Załączniki do wniosku:
1) aktualna mapa zasadnicza w skali 1:500 lub 1:1000 wraz z zaznaczonym miejscem lokalizacji obiektu wraz z podaniem jego wymiarów (należy oznaczyć elementy drogi i szczegóły terenowe umożliwiające identyfikację miejsca lokalizacji), do pobrania z Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej (https://msip.krakow.pl/) lub z Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (ul. Grunwaldzka 8);
2) zwymiarowany projekt obiektu (zdjęcie, rysunek techniczny, projekt architektoniczny itp.);
3) w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: decyzja lokalizacyjna wydana na obiekt, uzyskana w Dziale Uzgodnień Zarządu Dróg Miasta Krakowa, zgodnie z procedurą ZDMK-47. Bezpośredni link do procedury:
https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=3276&sub=procedura&proc=ZDMK-47
4) w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: decyzja o udzieleniu pozwolenia na
budowę albo zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, uzyskane w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa (ul. Mogilska 41);
5) w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: opinia lub pozwolenia właściwych służb konserwatorskich w przypadku lokalizacji obiektu na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa lub Parku Kulturowego Nowa Huta wraz z załączonym projektem z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. służby;
6) w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: opinia Głównego Architekta Miasta w przypadku lokalizacji obiektu budowlanego na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa lub Parku Kulturowego Nowa Huta wraz z załączonym projektem z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. organ;
7) pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy w oryginale lub notarialnie poświadczonym odpisie (w przypadku ustanowienia pełnomocnika) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej;
8) w przypadku zakupu obiektu od innego właściciela: dokument potwierdzający dowód zakupu.
9) w przypadku, gdy Wnioskodawca uprzednio (do 1 roku od daty złożenia wniosku na umieszczenie obiektu) uzyskał dla wskazanej lokalizacji zezwolenie na czasowe zajęcie pasa drogowego drogi publicznej w celu prowadzenia robót budowlanych związanych z posadowieniem obiektu typu: ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych itp., we wniosku należy wskazać numer decyzji zezwalającej jw., bez konieczności składania dokumentów wymienionych w pkt. 1-6.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać Wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
1) Za zajęcie pasa drogowego drogi publicznej nalicza się opłatę ustaloną na podstawie uchwały Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
2) Za zajęcie drogi wewnętrznej i terenów innych nalicza się opłatę ustaloną na podstawie złącznika nr 1 do Zarządzenia nr 1474/2017 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 czerwca 2017 r. w sprawie zmiany Zarządzenia nr 1852/2007 w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków (z późn. zm). Do w. opłaty dolicza się podatek VAT w wysokości obowiązującej na dzień wystawienia faktury.
3) W przypadku wniosku o zajęcie pasa drogowego drogi publicznej opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
4) Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa nr 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa, w kasie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w kasach Urzędu Miasta Krakowa. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Szczegółowe informacje na temat naliczonej opłaty oraz terminów i trybu jej uiszczenia określane są w decyzji administracyjnej lub zawieranej umowie cywilnoprawnej.
1. Decyzja administracyjna (w przypadku dróg publicznych).
2. Umowa cywilno-prawna (w przypadku dróg wewnętrznych i innych terenów).
Dokumenty wynikające z indywidualnego charakteru sprawy.
Od decyzji administracyjnej w sprawie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w imieniu którego działa Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji. Z dniem doręczenia oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, wobec czego nie przysługuje od niej prawo do wniesienia odwołania ani skarga do sądu administracyjnego.
W przypadku umów cywilnoprawnych – nie dotyczy.
1) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
3) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
4) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
5) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny;
6) Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego;
7) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
8) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
9) Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
10) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
11) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
12) Uchwała Nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto;
13) Uchwała Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta;
14) Uchwała Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg;
15) Zarządzenie nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (ze zm.);
16) Zarządzenie nr 226/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 stycznia 2020 r. w sprawie czasowego udostępniania nieruchomości (ze zm.);
17) Zarządzenie nr 1852/2007 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 7 września 2007 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków (ze zm.).
Procedura jest dostępna w siedzibie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków lub na stronach internetowych: www.zdmk.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl.
1) Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć najwcześniej 90 dni i najpóźniej 30 dni przed planowanym zajęciem pasa drogowego, drogi wewnętrznej lub innego terenu.
2) Na każdą lokalizację obiektu należy składać oddzielny wniosek. W przypadku wskazania na jednym wniosku więcej niż jednej lokalizacji, rozpatrywana będzie pierwsza ze wskazanych lokalizacji.
3) Do zajęcia nieruchomości upoważnia posiadanie przez wnioskodawcę oryginału zezwolenia na zajęcie drogi publicznej/działki drogi wewnętrznej/innego terenu. Zajęcie pasa drogowego/działki drogi wewnętrznej/innego terenu bez wymaganego zezwolenia skutkować będzie odpowiednią sankcją prawną i naliczeniem opłaty karnej zgodnie z obowiązującymi stawkami.
4) Dokumenty urzędowe stanowiące załączniki do wniosku należy składać w oryginale, ewentualnie w odpisie potwierdzonym za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu.
5) Dokumenty mogą być również złożone w kserokopii, pod warunkiem okazania ich oryginałów przez stronę, z jednoczesnym złożeniem pisemnego oświadczenia, że okazany dokument jest oryginałem.
6) Dowód opłaty skarbowej należy składać w oryginale, ewentualnie w odpisie potwierdzonym za zgodność z oryginałem przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu.
7) Internetowy dowód wpłaty powinien precyzyjnie określać przedmiot opłaty oraz wskazanie urzędu/jednostki/wydziału, w którym ma być dokonana czynność urzędowa.
8) W lokalizacji objętej decyzją lub umową cywilnoprawną prowadzona winna być działalność zgodna z wnioskiem, a zakazuje się prowadzenia działalności sprzecznej lub niedopuszczalnej przez przepisy prawa pod rygorem natychmiastowego uchylenia decyzji lub rozwiązania umowy.
9) W przypadku złożenia wniosku na zajęcie działki drogi wewnętrznej lub innego terenu w terminie krótszym niż 7 dni przed datą udostępnienia nieruchomości lub w terminie krótszym niż 7 dni przed datą wnioskowanej zmiany, nalicza się jednorazową opłatę w wysokości: 100 zł.