Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia punktu handlu obwoźnego, cyklicznego, okazjonalnego (do 3 dni), okazjonalnego podczas tradycyjnych odpustów oraz przed krakowskimi cmentarzami w okresie Wszystkich Świętych (przyznawanych w drodze losowania).
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy oraz pełnomocnika (jeśli występuje) w zakresie: imienia, nazwiska, numeru ewidencyjnego PESEL, adresu do korespondencji/zamieszkania, adres e-mail, numeru telefonu oraz numeru NIP i REGON w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także imię i nazwisko osoby uprawnionej do odbioru zezwolenia w przypadku jej wskazania we wniosku, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja związana z rozpatrzeniem sprawy, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Informujemy Pana/Panią, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu wydania zezwolenia na umieszczenie punktów handlu obwoźnego, cyklicznego i okazjonalnego.
Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości wydania zezwolenia lub jego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej, na umieszczenie punktów handlu obwoźnego, cyklicznego i okazjonalnego. Administrator nie przewiduje profilowania na podstawie Pani/Pana danych osobowych.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, lub ograniczenia przetwarzania; Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres 5 lat wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 2020 poz. 164 ze zm.) w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych:
e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowią art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) w związku z art. 20 pkt 8 oraz art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 1376 ze zm.).
Nie dotyczy. Do czasu uruchomienia przez Ministerstwo Cyfryzacji centralnej usługi na ePUAP, wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać elektronicznie wyłącznie przy użyciu profilu ePUAP (adres strony: www.epuap.gov.pl) oraz przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków,
Dział Zajęcia Pasa Drogowego pod Handel i Reklamy
Nie dotyczy.
I. Wniosek:
1) o wydanie zezwolenia na umieszczenie punktu handlu obwoźnego, cyklicznego lub okazjonalnego (do 3 dni),
2) o wydanie zezwolenia na umieszczenie punktu handlu okazjonalnego podczas tradycyjnych odpustów oraz przed krakowskimi cmentarzami w okresie Wszystkich Świętych (przyznawanych w drodze losowania).
II. Załączniki do wniosku:
A. w przypadku wniosku o wydanie zezwolenia w celu umieszczenia stoiska handlu obwoźnego, cyklicznego, okazjonalnego (do 3 dni) należy dołączyć:
1) aktualną mapę zasadniczą w skali 1:500 lub 1:1000 wraz z zaznaczoną lokalizacją punktu handlowego oraz z podaniem jego wymiarów (należy oznaczyć elementy drogi i szczegóły terenowe umożliwiające identyfikację miejsca lokalizacji) do pobrania z Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (ul. Grunwaldzka 8);
2) zwymiarowany projekt stoiska (zdjęcie, rysunek techniczny, folder):
- dla umieszczenia na terenie historycznego zespołu Miasta Krakowa projekt winien być zgodny z wymogami określonymi w Zarządzeniu Nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa ze zm.;
- dla umieszczenia na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto projekt winien być zgodny z wymogami określonymi w uchwale Nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto ze zm.
- dla umieszczenia na terenie Parku Kulturowego Nowa Huta projekt winien być zgodny z wymogami określonymi w uchwale nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krak owa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta ze zm.
- dla umieszczenia na terenie Parku Kulturowego Kazimierz ze Stradomiem projekt winien być zgodny z wymogami określonymi uchwale nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem.
3) pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy w oryginale lub notarialnie poświadczonym odpisie (w przypadku ustanowienia pełnomocnika) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej;
4) opinię Plastyka Miasta dotyczącą formy i kolorystyki stoiska handlowego wraz z załączonym projektem stoiska z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. organ (przedmiotowa opinia obowiązuje przez 1 rok i jest wymagana w przypadku umieszczenia punktu handlowego na okres dłuższy niż 3 dni);
5) opinia Głównego Architekta Miasta wraz z załączonym projektem z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. organ (wymagana w przypadku umieszczenia punktu handlowego na okres dłuższy niż 3 dni, na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa, Parku Kulturowego Nowa Huta;
6) opinia Miejskiego Konserwatora Zabytków wraz z załączonymi projektami stoiska z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. organ (wymagana w przypadku umieszczenia punktu handlowego na okres dłuższy niż 3 dni, na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa, Parku Kulturowego Nowa Huta;
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
B. W przypadku wniosku o wydanie zezwolenia na umieszczenie stoiska handlu okazjonalnego podczas tradycyjnych odpustów oraz przed krakowskimi cmentarzami w okresie Wszystkich Świętych – przyznawanych w drodze losowania należy dołączyć:
1) graficzny i zwymiarowany projekt określający formę, wymiary, wygląd stoiska/punktu handlowego (zdjęcie, rysunek, folder);
2) pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy w oryginale lub notarialnie poświadczonym odpisie (w przypadku ustanowienia pełnomocnika) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
1. Za zajęcie pasa drogowego drogi publicznej nalicza się opłatę ustaloną na podstawie uchwały Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2020 r., poz. 7324 ze zm.).
2. Za zajęcie drogi wewnętrznej nalicza się opłatę ustaloną na podstawie zarządzenia Nr 229/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 stycznia 2020 r. w sprawie czasowego udostępnienia nieruchomości (ze zm.). Do ww. opłaty dolicza się podatek VAT w wysokości obowiązującej na dzień wystawienia faktury.
3. Niezależnie od uiszczenia opłaty za udostępnienie miejsca, wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia opłaty targowej wynikającej z uchwały nr XXX/489/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie opłaty targowej (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2015 poz. 6954 ze zm.).
4. W przypadku wniosku o zajęcie pasa drogowego drogi publicznej opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
5. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa nr 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa, w kasie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w kasach Urzędu Miasta Krakowa. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Szczegółowe informacje na temat naliczonej opłaty oraz terminów i trybu jej uiszczenia określane są w decyzji administracyjnej lub zawieranej umowie cywilnoprawnej.
1) Decyzja administracyjna (w przypadku dróg publicznych).
2) Umowa cywilno-prawna (w przypadku dróg wewnętrznych i innych terenów) lub odmowa udzielenia zgody (w przypadku dróg wewnętrznych).
Do jednego miesiąca od dnia złożenia kompletu dokumentów, w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
W przypadku lokalizacji stoisk przyznawanych w drodze losowania - do 30 dni od dnia przeprowadzenia losowania.
Dokumenty wynikające z indywidualnego charakteru sprawy.
Od decyzji administracyjnej w sprawie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w imieniu którego działa Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, wobec czego nie przysługuje od niej prawo do wniesienia odwołania ani skarga do sądu administracyjnego.
W przypadku umów cywilno-prawnych – nie dotyczy.
1) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
2) Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
3) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
4) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny;
5) Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego;
6) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
7) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
8) Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
9) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
10) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
11) Uchwała Nr CXV/1547/2010 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto ze zm.;
12) Uchwała Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta;
13) Uchwała Nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem;
14) Uchwała Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem utrzymaniem i ochroną dróg;
15) Zarządzenie Nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (ze zm.);
16) Zarządzenie Nr 226/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 stycznia 2020 r. w sprawie czasowego udostępniania nieruchomości (ze zm.).
Procedura jest dostępna w siedzibie Zarządu Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków lub na stronach internetowych: www.zdmk.krakow.pl oraz www.bip.krakow.pl.
1) Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć najwcześniej na 90 dni i najpóźniej 30 dni przed planowanym zajęciem pasa drogowego, drogi wewnętrznej lub innego terenu.
2) Na każdą lokalizację punktu handlowego należy składać oddzielny wniosek. W przypadku wskazania na jednym wniosku więcej niż jednej lokalizacji, rozpatrywana będzie pierwsza ze wskazanych lokalizacji.
3) Dokumenty urzędowe stanowiące załączniki do wniosku należy składać w oryginale, ewentualnie w odpisie potwierdzonym za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu.
4) Dokumenty mogą być również złożone w kserokopii, pod warunkiem okazania ich oryginałów przez stronę, z jednoczesnym złożeniem pisemnego oświadczenia, że okazany dokument jest oryginałem.
5) Dowód opłaty skarbowej należy składać w oryginale, ewentualnie w odpisie potwierdzonym za zgodność z oryginałem przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu.
6) Internetowy dowód wpłaty powinien precyzyjnie określać przedmiot opłaty oraz wskazanie urzędu/jednostki/wydziału, w którym ma być dokonana czynność urzędowa.
7) Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
8) W przypadku zmiany adresu do doręczeń w toku postępowania administracyjnego zawiadom o tym fakcie tut. jednostkę na piśmie i wskaż nowy adres do skutecznego doręczenia korespondencji lub wnioskowanego zezwolenia. Powyższy obowiązek informacyjny wynika z treści art. 41 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Pamiętaj, że w razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod wskazany we wniosku adres ma skutek prawny.
9) Do zajęcia nieruchomości upoważnia posiadanie przez wnioskodawcę oryginału zezwolenia na zajęcie drogi publicznej/działki drogi wewnętrznej/innego terenu. Zajęcie pasa drogowego/działki drogi wewnętrznej/innego terenu bez wymaganego zezwolenia skutkować będzie odpowiednią sankcją prawną i naliczeniem opłaty karnej zgodnie z obowiązującymi stawkami.
10) W przypadku złożenia wniosku na zajęcie drogi wewnętrznej lub innego terenu w terminie krótszym niż 7 dni przed datą udostępnienia nieruchomości lub w terminie krótszym niż 7 dni przed datą wnioskowanej zmiany, nalicza się jednorazową opłatę w wysokości: 100 zł.
Ponadto dla umieszczania stoisk handlowych przyznawanych w trybie losowania obowiązują następujące zasady:
1. Losowanie dotyczy handlu prowadzonego w trakcie tradycyjnych odpustów (Emaus, odpust na Skałce, ul. Prostej, ul. Poległych w Krzesławicach) oraz w okresie Wszystkich Świętych przed Cmentarzem Podgórskim, Rakowickim, Batowickim, Salwator i Mała Góra w zakresie ulic będących w zarządzie Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
2. Na każdą lokalizację punktu handlowego należy składać oddzielny wniosek. W przypadku wskazania na jednym wniosku więcej niż jednej lokalizacji, rozpatrywana będzie pierwsza ze wskazanych lokalizacji.
3. W pierwszym kwartale każdego roku na stronie internetowej Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz na tablicy ogłoszeń publikowane będzie ogłoszenie o terminie składania wniosków, miejscu oraz terminach przeprowadzenia losowań.
4. Losowanie odbywać się będzie w terminie nie później, niż na sześć tygodni przed dniem handlu okazjonalnego.
5. Przed terminem losowania Zarząd Dróg Miasta Krakowa sporządza:
a) listę osób/podmiotów zakwalifikowanych do udziału w losowaniu;
b) losy oddzielnie dla każdego z losowań, w ilości odpowiadającej ilości zakwalifikowanych wniosków;
c) mapy z zaznaczonymi miejscami lokalizacji stoisk handlowych: podlegających losowaniu, stałych całorocznych/cyklicznych;
d) losy, w ilości odpowiadającej liczbie dostępnych dla handlu okazjonalnego stanowisk handlowych.
6. Losowanie przeprowadzone zostanie przez Komisję, składającą się z pracowników Zarządu Dróg Miasta Krakowa, przy udziale notariusza.
7. Losowanie miejsc handlowych odbywa się w dwóch etapach:
a) pierwszy etap losowania: losowanie podmiotu spośród zakwalifikowanych do udziału w losowaniu;
b) drugi etap losowania: losowanie numeru określającego miejsce stanowiska handlowego dla podmiotu wyłonionego w pierwszym etapie.
8. Przed rozpoczęciem każdego etapu losowania Przewodniczący Komisji podaje do protokołu informacje o lokalizacji, dla której odbywa się losowanie, ilości zakwalifikowanych do losowania podmiotów oraz ilości miejsc handlowych przyznawanych w drodze tego losowania.
9. Do każdego podmiotu uczestniczącego w losowaniu został przypisany indywidualny numer identyfikacyjny, nadany w systemie elektronicznego obiegu dokumentów ZDMK.
10. Każdemu miejscu handlowemu przypisany będzie indywidualny numer oznaczony na mapie (planie rozmieszczenia miejsc handlowych), oznaczony również fizycznie w terenie, na ulicy, na której wyznaczono miejsce handlowe.
11. Wyniki losowania przedstawione zostaną na stronie internetowej Zarządu Dróg Miasta Krakowa, ponadto podmioty wylosowane poinformowane zostaną indywidualnie o przedmiotowym fakcie.
12. Za obsługę formalno-prawną, a także za potwierdzenie poprawności przebiegu losowania z zasadami określonymi w niniejszym regulaminie odpowiada notariusz.
13. Z przebiegu losowania sporządzany jest protokół, który udostępniany jest do wglądu w siedzibie Zarządu Dróg Miasta Krakowa.