Dodatek mieszkaniowy
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Drogi Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu przyznawania osobom uprawnionym dodatków mieszkaniowych.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 5 lat,po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl.
adres pocztowy: Pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków
Українська
Додатки до процедури:
Додаток 1 - заявка про надання житлової допомоги
Додаток 2 - декларація про розмір доходів
Додаток 3 - свідоцтво про доходи
Додаток 4 - заява про розмір доходів з неролікової господарської діяльності
Додаток 5 - заява про розмір аліментів
Додаток 6 - заява власника будинку-одноповерхового будинку
Додаток 7 - опитувальник про визначення корисної вартості житлової квартири
Додаток 8 - заява про доходи з підприємницької діяльності, оподаткованої за спрощеною системою оподаткування/картою податкового платника
Увага! Офіційна мова — польська. Надані переклади призначені лише для ознайомлення. Усі заявки до офісу необхідно подавати польською мовою.
Krakowskie Centrum Świadczeń Urzędu Miasta Krakowa, Referat ds. Dodatków Mieszkaniowych ul. Stachowicza 18, Referat ds. Obsługi Mieszkańców ul. Stachowicza 18 i os. Zgody 2, Kraków
1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (załącznik nr 1 do procedury).
2. Deklaracja o wysokości dochodów (załącznik nr 2 do procedury).
3. Dokumenty potwierdzające rodzaj i wysokość ponoszonych wydatków mieszkaniowych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku (np. powiadomienie o wysokości opłat mieszkaniowych, aneks czynszowy, rachunki).
4. Dokumenty lub oświadczenie właściciela domu jednorodzinnego o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o wyposażeniu technicznym domu (załącznik nr 6 do procedury) – dotyczy właścicieli domów jednorodzinnych.
Inne dokumenty służące weryfikacji informacji i danych zawartych we wniosku o przyznanie dodatku i deklaracji o dochodach:
1. Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
a) zaświadczenie o dochodach (załącznik nr 3 do procedury) - w przypadku uzyskiwania dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. dochód z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło);
b) oświadczenie o dochodach (załącznik nr 4 do procedury) lub zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych;
c) oświadczenie o przychodach (załącznik nr 8 do procedury) - w przypadku prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
d) zaświadczenie właściwego organu gminy/nakaz płatniczy potwierdzające powierzchnię gruntów w hektarach przeliczeniowych – w przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego/uzyskiwania dochodów z gospodarstwa rolnego;
e) zaświadczenie/decyzja właściwego organu przyznająca świadczenia z funduszu alimentacyjnego/świadczenie rodzicielskie – dot. osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego/świadczenia rodzicielskie spoza Miasta Krakowa;
f) odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury albo wyciągi bankowe albo zaświadczenie z ZUS/KRUS – dot. osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe;
W przypadku wyciągów bankowych konieczne przedłożenie dodatkowo: dokumentu potwierdzającego aktualną wysokość renty/emerytury brutto, składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczki na podatek, rodzaju i kwoty wypłacanych dodatków, dokonywanych potrąceń - jeśli dotyczy.
g) zaświadczenie/karta zasiłkowa z urzędu pracy – dot. osób pobierających świadczenia z urzędu pracy (np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej);
h) zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów – dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendium szkolne i zasiłek szkolny), pomocy materialnej dla studentów (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego), stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom;
i) oświadczenie o wysokości alimentów (załącznik nr 5 do procedury) – dot. osób otrzymujących alimenty;
j) przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów - jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego.
2. Tytuł prawny do lokalu (np. umowa najmu lokalu, umowa użyczenia, przydział) lub dokument potwierdzający oczekiwanie na przysługujący lokal zamienny albo najem socjalny lokalu – nie jest wymagany w przypadku osób zajmujących lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków.
3. Kwestionariusz dotyczący ustalenia wartości użytkowej lokalu mieszkalnego – dotyczy wyłącznie najemców lokali mieszkalnych niewchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, tzw. zasób prywatny (załącznik nr 7 do procedury).
Dokumenty, o których mowa w pkt. 1d, 3h, pkt. 2, 3 może zastąpić oświadczenie wnioskodawcy o aktualności informacji w nich zawartych, złożone wraz z kolejnym wnioskiem o przyznanie świadczenia.
Postępowanie nie podlega opłatom.
Decyzja administracyjna.
Do 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Brak
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Krakowskiego Centrum Świadczeń Urzędu Miasta Krakowa w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.
2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika uprawnionego do przeprowadzenia wywiadu.
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Uchwała nr LVIII/1713/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 maja 2021 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.
5. Zarządzenie Nr 1520/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 6 czerwca 2022 r. w sprawie ustalania wysokości stawek czynszu w lokalach mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz w tymczasowych pomieszczeniach wchodzących w skład zasobu tymczasowych pomieszczeń Gminy Miejskiej Kraków i lokalach wynajmowanych do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki, stanowiących jednocześnie lokale służące do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych twórcy oraz ustalania wysokości wynagrodzenia za korzystanie z pomieszczenia pomocniczego, stanowiącego własność Gminy Miejskiej Kraków.
6. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Krakowskie Centrum Świadczeń Urzędu Miasta Krakowa, ul. Stachowicza 18 i os. Zgody 2, Kraków
Punkty Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Krakowa.
Biuletyn Informacji Publicznej (www.bip.krakow.pl).
1) Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:
a) tytuł prawny do lokalu
Dodatek mieszkaniowy może być przyznany:
- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego (np. umowa użyczenia) i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym).
b) osiąganie odpowiednio niskiego dochodu
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
- jednoosobowym – 40% (tj. 2 538,46 zł) ,
- wieloosobowym – 30% (tj. 1 903,85 zł) przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
c) odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu
Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż 30 % albo 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.
liczba członków gosp. domowego pow. normatywna 30% przekroczenie pow. normatywnej 50% przekroczenie pow. normatywnej
1 osoba 35,00m2 45,50 m2 52,50 m2
2 osoby 40,00 m2 52,00 m2 60,00m2
3 osoby 45,00 m2 58,50 m2 67,50 m2
4 osoby 55,00 m2 71,50 m2 82,50 m2
5 osób 65,00 m2 84,50 m2 97,50 m2
6 osób 70,00 m2 91,00 m2 105,00 m2
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
2) Ryczałt na zakup opału - w przypadku braku wyposażenia lokalu mieszkalnego w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalację ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
3) Przyznanie dodatku - dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku. Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca z góry – zarządcy budynku lub innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Jedynie właściciele domów jednorodzinnych mogą uzyskać dodatek mieszkaniowy do rąk własnych.
4) Wysokość dodatku mieszkaniowego, łącznie z ryczałtem, nie może przekraczać 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 70% faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni. Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5 % kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji. Jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od kryterium dochodowego, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek obniża się o tę kwotę.
5) Wywiad środowiskowy - celem weryfikacji uprawnień do otrzymania dodatku mieszkaniowego w miejscu zamieszkania wnioskodawcy może zostać przeprowadzony wywiad środowiskowy. Stwierdzenie w wyniku wywiadu, że: 1) występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wskazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub 2) faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji, skutkuje wydaniem decyzji odmawiającej przyznania świadczenia. Podstawę do wydania decyzji negatywnej stanowi również niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego oraz odmowa złożenia przez wnioskodawcę i innych członków gospodarstwa domowego oświadczenia o stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych ruchomości i nieruchomości oraz zasobów pieniężnych.
6) Wstrzymanie wypłaty - w przypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę świadczenia, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym w zdaniu drugim wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.
7) Zwrot dodatku - jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
8) Dochód gospodarstwa domowego - należy wykazać dochody wszystkich członków gospodarstwa domowego na dzień złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
Nie uwzględnia się dochodu osoby, która:
- wyprowadziła się z lokalu albo zmarła przez dniem złożenia wniosku o przyznanie dodatku,
- przebywa w domu pomocy społecznej, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, zakładzie karnym, szkole, w tym szkole wojskowej, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
Za dochód uważa się:
dochód = przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
dochód = przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa w art. 5 ust. 7a ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Dochód ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy o podatku rolnym.
Dochodem jest kwota emerytury/renty „netto” (po odjęciu zaliczki na podatek i składki na ubezpieczenie zdrowotne), powiększona ewentualnie o wypłacane dodatki, które nie są opodatkowane.
Wliczane są:
- dodatek kombatancki,
- dodatek kompensacyjny,
- ryczałt energetyczny,
- ekwiwalenty pieniężne za deputaty węglowe.
Nie są wliczane:
- dodatek pielęgnacyjny,
- świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji,
- dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów – tzw. trzynastka,
- dodatek dla sieroty zupełnej.
świadczenia z urzędu pracy – np. zasiłki dla bezrobotnych/stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej (Ad. 6 pkt. 1g)
Dochodem jest kwota świadczenia „netto”.
Wliczane są:
- pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendium szkolne i zasiłek szkolny),
- pomoc materialna dla studentów (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego),
- stypendia doktoranckie,
- stypendia sportowe przyznane na podstawie ustawy o sporcie,
- inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom.
Nie są wliczane:
- stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną- przyznane na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
- stypendium rektora.
Dochód stanowią również:
Do dochodu nie są wliczane w szczególności:
Od wyliczonego dochodu członków gospodarstwa domowego odejmuje się alimenty świadczone na rzecz innych osób (spoza gospodarstwa domowego wnioskodawcy).
Informacje nt. dodatków mieszkaniowych dostępne są na stronie https://sprawyspoleczne.krakow.pl/ w zakładce świadczenia – świadczenia pieniężne – dodatek mieszkaniowy.