Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej.
Szanowny Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych, 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu prowadzenia i aktualizacji danych w centralnej ewidencji pojazdów.
Informujemy, że:
1. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
2. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat od daty zbycia lub wyrejestrowania pojazdu, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
3. Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
5. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
6. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków
Wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej oraz:
1. Dowód własności ramy lub podwozia.
2. Dowód rejestracyjny.
3. Opinia rzeczoznawcy samochodowego, który jest wpisany na listę prowadzoną przez ministra właściwego ds. transportu - tylko w przypadku, gdy cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu, została zniszczona podczas wypadku drogowego albo naprawy lub nie została umieszczona przez producenta na pojeździe zabytkowym.
4. Oświadczenie, że pojazd został zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej – dotyczy pojazdu, którego markę określa się jako "SAM".
5. Dokument potwierdzający, że w pojeździe:
a) dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego,
b) odzyskanym po kradzieży cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu,
c) nabytym na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu,
d) dla którego prawomocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu, cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu.
6. Potwierdzenie wniesienia opłat.
7. Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa na stronie Pojazdy i Kierowcy - https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=22824 w pkt. 3 h),
8. Dokument określający tożsamość:
a) osoby fizycznej i osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej, w tym również umowa spółki cywilnej,
b) pełnomocnika właściciela pojazdu [pełnomocnictwo pkt. 3 h],
c) reprezentanta osoby prawnej lub jej pełnomocnika.
9. Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
1. Opłata skarbowa
a) od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
b) za wydanie decyzji na nabicie numeru nadwozia/podwozia/ramy lub wykonaniu tabliczki znamionowej – 10 zł, nr konta 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000.
2. Wpłat z tytułu opłat skarbowych można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa i kasach Urzędu. W przypadku wniosku składanego drogą elektroniczną istnieje również możliwość dokonania opłaty poprzez system płatności dostępny na stronie ESP PWPW S.A.
3. Opłata dokonywana poza kasami Urzędu musi zawierać w tytule numer VIN/nadwozia i nr rejestracyjny pojazdu, którego sprawa dotyczy.
Wydanie decyzji na nabicie numeru nadwozia oraz podwozia lub ramy albo wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej w okręgowej stacji diagnostycznej na terenie Krakowa.
Niezwłocznie po przedłożeniu kompletu niezbędnych dokumentów lub w umówionym ze stroną terminie.
Jeżeli decyzja w całości uwzględnia żądania klienta, to organ rejestrujący może odstąpić od uzasadnienia wydanej decyzji, która na mocy art. 127 §1a kpa staje się ostateczna. Na taką decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Ewentualną skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jeżeli decyzja nie uwzględnia w całości żądania klienta, to wówczas od wydanej decyzji administracyjnej klientowi przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, który wydał decyzję. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Oznacza to, iż takiej decyzji nie można zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
1) Organ rejestrujący obowiązany jest do przeprowadzenia kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdu.
2) Po wykonaniu przez okręgową stację diagnostyczną nabicia numeru nadwozia, podwozia lub ramy należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego zawierającego nową cechę identyfikacyjną, w przypadku rejestracji pojazdu marki SAM należy dodatkowo uzyskać decyzję o dopuszczeniu jednostkowym.