Oddanie w użytkowanie wieczyste lub sprzedaż nieruchomości osobom fizycznym i prawnym w drodze bezprzetargowej (roszczenia wynikające z art. 207-208 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz art. 35 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych)
Drogi Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna” w oparciu, o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl
Wydział Skarbu Miasta, Kasprowicza 29, 31-523 Kraków
Nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków
Referat Zbywania Nieruchomości w Trybie Bezprzetargowym
Podgórze:
Nowa Huta:
Śródmieście, Krowodrza:
Nieruchomości Skarbu Państwa
Referat Gospodarowania Nieruchomościami Skarbu Państwa
Zadaj pytanie w sprawie procedury: www.bip.krakow.pl/idz
1) Pisemny wniosek (oryginał).
2) Aktualna mapa zasadnicza (w kolorze) z zaznaczonym terenem objętym wnioskiem.
3) W przypadku realizacji roszczenia z art. 207 i art. 208:
a) dokumenty potwierdzające, że wnioskodawca był posiadaczem nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub własność Gminy Miejskiej Kraków w dniu 5 grudnia 1990 r. i pozostawał nim nadal w dniu 1 stycznia 1998 r. (oryginał lub /uwierzytelniona kopia),
b) pozwolenie na budowę wydane na rzecz wnioskodawcy lub jego poprzedników prawnych (oryginał lub /uwierzytelniona kopia),
c) decyzja o oddaniu do użytkowania lub oświadczenie o terminie zakończenia budowy budynku położonego na nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa dla zbywanej nieruchomości (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
d) oświadczenie o pokryciu kosztów przeprowadzonego postępowania (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do procedury),
e) w przypadku nieruchomości zabudowanej oświadczenie (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do procedury) lub operat biegłego rewidenta potwierdzający, że budynek został wzniesiony ze środków własnych wnioskodawcy lub jego poprzednika prawnego ewentualnie nabył on nakłady związane z jego wzniesieniem,
f) oświadczenie dotyczące korzystania z nieruchomości objętej wnioskiem (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do procedury).
4) W przypadku realizacji roszczenia z art. 35 ustawy o spółdzielniach
mieszkaniowych:
a) dokumenty potwierdzające, że wnioskodawca był posiadaczem nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub własność gminy w dniu 5 grudnia 1990 r. i przed tym dniem wybudował sam lub wybudowali jego poprzednicy prawni budynki lub inne urządzenia trwale związane z gruntem (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
b) dokument potwierdzający, że przed dniem złożenia wniosku nie została wydana decyzja o nakazie rozbiórki budynków (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
c) operat biegłego rewidenta potwierdzający, że budynek został wzniesiony ze środków własnych wnioskodawcy lub jego poprzednika prawnego (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
Oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje z równoczesną sprzedażą położonych na tej nieruchomości budynków lub innych urządzeń. Wynagrodzenie z tytułu nabycia praw do działek gruntu ustala się w wysokości równej wartości rynkowej tych działek, przy czym nie uwzględnia się wartości budynków i innych urządzeń,
o ile zostały wybudowane lub nabyte przez spółdzielnię lub jej poprzedników prawnych.
5) Oświadczenie o pokryciu kosztów przeprowadzonego postępowania (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do procedury).
6) Oświadczenie dotyczące korzystania z nieruchomości objętej wnioskiem (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do procedury).
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz; występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Umowa w formie aktu notarialnego.
W przypadku odmowy – pismo Wydziału Skarbu Miasta kończące sprawę.
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji (tj. podpisania protokołu z rokowań).
1) Wypis z rejestru gruntów oraz poświadczenie prawa własności.
2) Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczysto – księgowe.
3) Opinie innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek organizacyjnych:
- Wydziału Planowania Przestrzennego
w miarę potrzeby:
- Wydziału Kształtowania Środowiska,
- Wojewódzkiego oraz Miejskiego Konserwatora Zabytków,
- zarządcy drogi dla nieruchomości przyległej do pasa drogowego
a także innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych.
4) Dokumentacja oględzin w terenie.
5) Dokumentacja dotycząca ustalenia poprzednich właścicieli i ich ewentualnych praw (z zastrzeżeniem pkt 4 ust. 5 dokumentów od wnioskodawcy).
6) Operat podziału nieruchomości (w przypadku, gdy jest wymagany).
7) Operat szacunkowy.
8) Zarządzenie Wojewody Małopolskiego wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa.
9) Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia do zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa.
10) Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia.
11) Protokół z rokowań.
Nie dotyczy.
1. Procedura dotyczy:
a) Realizacji roszczeń osób, które były posiadaczami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność Gminy Miejskiej Kraków w dniu 5 grudnia 1990 r. i pozostawały nimi nadal w dniu 1 stycznia 1998 r. oraz zabudowały te nieruchomości na podstawie pozwolenia na budowę z lokalizacją stałą lub czasową (wymagana zgodność tej lokalizacji z ustaleniami planu miejscowego obowiązującego w dniu zgłoszenia żądania). Roszczenia z tego tytułu powinny zostać zgłoszone do dnia 31.12. 2005 r.
b) Realizacji roszczeń osób fizycznych oraz prawnych, które do dnia 5 grudnia 1990 r. uzyskały ostateczne decyzje lokalizacyjne lub pozwolenia na budowę na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność Gminy Miejskiej Kraków, jeżeli wnioski zostały złożone przed dniem utraty ważności tych decyzji, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r. Roszczenia z tego tytułu powinny zostać zgłoszone do dnia 31.12. 2000 r.
c) Realizacji roszczeń spółdzielni mieszkaniowych (oddanie w użytkowanie wieczyste lub sprzedaż), które były posiadaczami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy w dniu 5 grudnia 1990 r. i przed tym dniem wybudowały same lub wybudowali ich poprzednicy prawni budynki lub inne urządzenia trwale związane z gruntem. Roszczenie przysługuje, jeśli przed dniem złożenia wniosku nie została wydana decyzja o nakazie rozbiórki budynków.
2. Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów