Ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) przed zbyciem nieruchomości
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydania rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym.
Informujemy, że:
1. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania.
2. Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
3. Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4. Odbiorcami danych osobowych mogą być strony postępowań administracyjnych, ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań.
5. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
6. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanych wniosków.
7. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa, w oparciu o które realizowane są ustawowe zadania Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl
Wydział Geodezji UMK, ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków
Referat Renty Planistycznej
Kierownik Referatu: Karolina Winnicka: pok. 109, tel. (12) 616-9597
Zadaj pytanie w sprawie procedury: www.bip.krakow.pl/idz
1. Wniosek pisemny, składany w związku z planowanym zbyciem nieruchomości, zawierający wyraźne wskazanie nieruchomości objętej żądaniem (numer księgi wieczystej oraz oznaczenie nieruchomości, tj. numer działki ewidencyjnej, numer obrębu i jednostka ewidencyjna).
2. Aktualne poświadczenie prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego (odpis księgi wieczystej lub inne dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości).
3. Pełnomocnictwo – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Dokumenty wymienione w pkt. 2-3 winny zostać złożone w oryginale lub w uwierzytelnionych kopiach.
1. Opłata skarbowa:
- od wydania decyzji administracyjnej – 10 zł
- od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)
2. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa nr 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 przelewem lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Banku Polskiego S.A. na terenie Krakowa, kasach Urzędu i opłatomatach. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku.
3. Możliwość uiszczenia opłat za pomocą karty płatniczej.
Decyzja administracyjna
Do dwóch miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
1. W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r.), a także wyrys z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wyrys i wypis z nieobowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2. W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (obowiązującym bezpośrednio przed wejściem w życie aktualnie obowiązującego planu miejscowego), a także wyrysy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – obowiązującego i nieobowiązującego.
3. Operat szacunkowy określający wartości rynkowe nieruchomości w celu ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej), sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego.
Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji UMK, ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
1. Art. 37 ust. 7 w związku z art. 36 ust. 4 oraz art. 37 ust. 1, 3, 4, 11a, 12 i art. 87 ust. 3a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości
4. Art. 35 § 3, art. 36, art. 104, art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 oraz art. 262 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
1. Wniosek o ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) może złożyć właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem albo zmianą planu miejscowego.
2. Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności łącznej albo współużytkowania wieczystego łącznego (w przypadku małżonków na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej albo wspólników spółki cywilnej) wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. W takim przypadku małżonkowie na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej albo wspólnicy spółki cywilnej są zobowiązani do uiszczenia jednej opłaty skarbowej od wydania decyzji administracyjnej w wysokości 10 zł.
3. Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności albo współużytkowania wieczystego w częściach ułamkowych i każdy ze współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych chce ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) to wniosek taki musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. W takim przypadku każdy ze współwłaścicieli jest zobowiązany do uiszczenia opłaty skarbowej od wydania decyzji administracyjnej w wysokości 10 zł.
4. Wniosek można złożyć tylko w przypadku gdy od daty wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (albo jego zmiany), którego (której) ustaleniom podlega nieruchomość objęta wnioskiem, nie upłynęło 5 lat.
5. W przypadku zbycia nieruchomości przed datą wydania decyzji o ustaleniu wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) należy o powyższym fakcie niezwłocznie poinformować organ prowadzący przedmiotowe postępowanie, gdyż art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje możliwość ustalenia renty planistycznej na wniosek wyłącznie przed zbyciem nieruchomości. Wobec powyższego postępowanie to zakończy się wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
6. Jeżeli zbycie nieruchomości nastąpi w trakcie sporządzania przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego lub w okresie późniejszym, ale przed datą wydania decyzji w sprawie ustalenia wysokości renty planistycznej lub jeżeli na tym etapie nastąpi wycofanie wniosku, wnioskodawca obciążany jest kosztami postępowania (w tym sporządzanego operatu szacunkowego).
7. Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym składający wniosek jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
8. Postępowanie w sprawie ustalenia opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) może zostać wszczęte na wniosek lub z urzędu. Ustalenie wysokości renty planistycznej na wniosek jest przedmiotem niniejszej procedury. Z kolei ustalenie wysokości renty planistycznej z urzędu dotyczy przypadków, gdy wszczęcie postępowania następuje po otrzymaniu przesłanego przez notariusza – zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – wypisu z aktu notarialnego dotyczącego umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości objętej ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany.