Konferencja odbyła się w dniach 29 września - 1 października 2010 r. w Hotelu Park Inn w Krakowie. Uroczysta inauguracja tego wydarzenia odbyła się natomiast w Urzędzie Miasta Krakowa. W konferencji wzięło udział ponad trzystu redaktorów naczelnych oraz menedżerów czołowych mediów informacyjnych z Europy i świata.
Uczestnicy konferencji dyskutowali o przyszłości mediów drukowanych, internetowych i mobilnych. Wymieniali się doświadczeniami, jak zmiany społeczne, rynkowe i technologiczne wpływają na oczekiwania odbiorców i reklamodawców oraz jak wyjść im naprzeciw.
Głównymi prelegentami byli m.in. prezes koncernu wydawniczego Mecom David Montgomery (Wielka Brytania), szef najpoczytniejszej gazety świata Dainik Jagran Shailesh Gupta (Indie), wiceprezes wydawnictwa Gannet Josh Resnik (USA), wiceprezes Google Carlo d'Asaro Biondo (USA), dyrektor ds. treści Microsoftu Peter Bale (Wlk. Brytania). Obrady otworzy redaktor naczelny „Gazety Wyborczej" Adam Michnik.
W ciągu trzech dni obrad wystąpili także m.in.: przedstawiciele amerykańskiego dziennika New York Times, hiszpańskiego El Pais, włoskiej Corriere della Sera, ukraińskiej Segodnya, szwedzkiego Aftonbladet, francuskiego L'Equipe, południowoafrykańskiego Independent, kanadyjskiego Montreal Gazzette czy rosyjskiej agencji informacyjnej RIA Novosti.
Zaprezentowali się też przedstawiciele polskich mediów: oprócz redaktora Michnika o swoich doświadczeniach mówili m.in. redaktor naczelny „Dziennika Polskiego" Piotr Legutko, wiceprezes spółki Polskapresse wydającej „Polskę Gazetę Krakowską" Grzegorz Haftarczyk, dyrektorzy Artur Karda i Tomasz Krawczyk z Mediów Regionalnych (wydawcy m.in. portalu mmkrakow.pl) oraz Jakub Krzych, krakowianin i założyciel innowacyjnej sieci reklamy internetowej AdTaily.com, która właśnie podbija Wielką Brytanię.
Uczestnicy konferencji reprezentowali ponad 100 różnych gazet, portali, serwisów informacyjnych czy firm medialnych. Przyjechali z każdego prawie kraju Europy, a także z Australii, Republiki Południowej Afryki, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Indii, a nawet Nepalu.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wydał na powitanie gości przyjęcie w Pałacu Wielopolskich. Po przyjęciu uczestnicy konferencji zwiedzili najnowsze muzeum - podziemia Rynku Głównego. Uczestnicy konferencji otrzymali również bezpłatne bilety wstępu do Fabryki Emalia Oskara Shindlera.
Urząd Miasta Krakowa (Biuro Marketingu Turystycznego Miasta - Referat Krakow Convention Bureau), Urząd Marszałkowski i redakcje krakowskich mediów - „Dziennika Polskiego", „Gazety Krakowskiej", „Gazety Wyborczej Kraków", portalu Interia.pl i radia RMF FM - wspólnie zabiegały o przyjazd światowych mediów do Krakowa i Małopolski. Biuro Marketingu Turystycznego Miasta było również współorganizatorem konferencji w Krakowie.
Dzięki temu INMA i OPA Europe po raz pierwszy zorganizowały swoją doroczną konferencję nie na Zachodzie, ale w nowym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Współpraca z INMA zaowocowała już też patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Mediów Informacyjnych INMA nad niedawną konferencją muzealną w Krakowie pt.: „Czas muzeów - spotkaj żywą historię".
W czasie przerw w obradach w hotelu Park Inn w Krakowie Urząd Miasta Krakowa i Urząd Marszałkowski na specjalnym stoisku promowały inne atrakcje turystyczne, w tym udostępniały dziennikarzom materiały informacyjne o mieście i regionie.
Biuro Marketingu Turystycznego Miasta mając na uwadze aspekt promocyjny konferencji zaprosiło przedstawicieli 20 wiodących mediów do Krakowa na wizytę studyjną w roku 2011.
International Newsmedia Marketing Association - INMA (www.inma.org) to założone w 1930 roku stowarzyszenie non-profit promujące dobre praktyki i pomysły wśród wydawców mediów informacyjnych. Światowa organizacja zrzesza ponad 5000 członków z przeszło 80 krajów. Główna siedziba INMA mieści się w Dallas (USA). Stowarzyszenie ma również biura w Antwerpii (Belgia) i New Delhi (Indie).
Online Publishers Association - OPA Europe ( www.opa-europe.org ) powstało w 2003 roku, skupia czołowych wydawców internetowych w Europie. Siedziba OPA mieści się w Paryżu (Francja).
Organizacja konferencji w Krakowie była również poprzedzona prezentacją Krakowa w Liverpoolu podczas ubiegłorocznej konferencji INMA/OPA. „Tajemnice Krakowa" - taki tytuł miała prezentacja, która została wygłoszona w Liverpoolu na międzynarodowej konferencji mediów informacyjnych „INMA/OPA Outlook 2010".
Zakończone sukcesem starania miasta o wybór Krakowa jako gospodarza konferencji INMA były prowadzone przez Biuro Kongresów Urzędu Miasta Krakowa, wspierane m.in. przez redaktorów naczelnych mediów informacyjnych z siedzibą w Krakowie: Dziennik Polski, Gazeta Krakowska, Gazeta Wyborcza Kraków, Interia.pl oraz RMF FM.
Prezentacja w Liverpoolu miała na celu promocję Krakowa i Małopolski jako wymarzonego miejsca na międzynarodowe spotkania: atutem miasta jest bowiem nie tylko bogata historia, czarująca architektura i gościnni mieszkańcy, ale też dogodna sieć połączeń lotniczych, europejskiej klasy baza konferencyjna, noclegowa i gastronomiczna.
Została wygłoszona przed blisko dwustoma redaktorami naczelnymi i wydawcami mediów informacyjnych z całej Europy, zaprezentowany został również film o walorach Krakowa.
Kraków i Województwo Małopolskie były też obecne na wystawie towarzyszącej konferencji INMA/OPA - jej uczestnicy mogli poznać 15 powodów, dla których warto odwiedzić królewskie miasto nad Wisłą. Dowiedzieli się, co koniecznie trzeba zobaczyć w czasie krótkiej 3-dniowej wizyty oraz dlaczego warto zostać w Małopolsce dłużej. Redaktorzy i wydawcy mieli też okazję spróbować specjałów tradycyjnej kuchni, m.in. wyśmienitego miodu z małopolskich uli.
W czasie pobytu w Liverpoolu odbyło się również m.in. spotkanie przedstawiciela miasta Krakowa z jego Prezydentem Mikem Storey'em. oraz przedstawicielami centrum kongresowego BT. Temat rozmów były doświadczenia Liverpoolu z wykorzystania centrum do promocji miasta w związku z budową w Krakowie nowego centrum kongresowego.