Dokument archiwalny
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 38.
1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
Nauczyciele
§ 39.
1. Nauczyciel wypełnia swoje obowiązki oraz korzysta ze swoich praw zgodnie z przepisami szczegółowymi zawartymi w Karcie Nauczyciela, rozporządzeniach MEN oraz zarządzeniach dyrektora szkoły.
2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
3. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zobowiązany jest do kierowania się dobrem uczniów jako wartością nadrzędną.
4. Do zadań nauczyciela należy:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
b) zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego poprzez:
1. realizację planów nauczania,
2. realizację programu obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
3. efektywne wykorzystanie jednostki lekcyjnej,
4. dobór różnorodnych metod nauczania,
5. stosowanie różnych środków dydaktycznych,
6. przygotowanie ucznia do samokształcenia, korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności,
7. stosowanie bezstronności i obiektywizmu przy ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu.
c) realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
d) zapobieganie powstawaniu niepowodzeń szkolnych,
e) kształtowanie osobowości dziecka,
f) wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego,
g) wyboru treści nauczania wykraczających poza podstawy programowe,
h) podmiotowe traktowanie uczniów,
i) doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji,
j) organizowanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy,
k) znajomość i przestrzeganie prawa oświatowego oraz zarządzeń dyrektora
l) przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
5. Nauczyciel ma prawo do:
a) poszanowania godności osobistej, godności zawodu,
b) warunków pracy umożliwiających wykonywanie obowiązków dydaktyczno - wychowawczych,
c) pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej, starszych kolegów i instytucji oświatowych,
d) zgłaszania pod adresem Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej uwag związanych z pracą szkoły,
e) proponowania innowacji pedagogicznych i ich wdrażania po akceptacji przez właściwe organy szkoły i organ nadzoru pedagogicznego,
f) wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego,
g) wyboru treści nauczania wykraczających poza podstawy programowe.
6. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
7. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie szkoły, zawiadomić pracownika obsługi szkoły o fakcie przebywania osób postronnych.
8. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów".
9.W szkole działają zespoły nauczycieli uczących w klasach „0" - VI, których zadania w szczególności to:
a) opiniowanie programu z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole,
b) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości zawsze do 15 czerwca,
c) ustalenie zadań wynikających z realizacji treści ścieżek edukacyjnych (na poszczególnych zajęciach edukacyjnych).
10. W szkole działa zespół wychowawców klas powołany w celu:
a) doskonalenia warsztatu wychowawcy klasowego,
b) doskonalenia efektywnej współpracy wychowawcy ze środowiskiem rodzinnym ucznia,
c) lepszego rozpoznania warunków życia rodzin uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, rozpoznania środowiska ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
11. Pracą zespołów kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Szkoły.
12. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły przedmiotowe i inne zespoły problemowo-zadaniowe.
Zadania nauczyciela - wychowawcy
§ 40.
1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale, jako wychowawcy klasy. Wyznacza również jego zastępcę.
2. W celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez cały cykl nauczania w dwóch poziomach: klasy I - III oraz klasy IV - VI.
3. W wyjątkowych przypadkach Dyrektor Szkoły może dokonać zmiany wychowawcy klasy (urlop zdrowotny, macierzyński, dłuższa niezdolność do pracy). Dyrektor Szkoły może również dokonać zmiany wychowawcy klasy na pisemny i uzasadniony wniosek 2/3 rodziców i uczniów danej klasy po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Decyzja Dyrektora Szkoły jest ostateczna.
4. Do zadań wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej, a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań w zespołach uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca klasy realizuje zadania poprzez:
a) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
b) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia społecznego, rozwijających jednostki i integrujących zespół klasowy np. wycieczki, wspólne spędzanie czasu wolnego, wyjścia do teatru, kina, na wystawy,
c) ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych,
d) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to uczniów szczególnie uzdolnionych, a także zagrożonych niepowodzeniami szkolnymi).
e) utrzymywanie kontaktów z rodzicami w celu:
1. poznania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
2. udzielania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec ich dzieci i otrzymywania od nich wsparcia w działaniach szkoły,
3. włączania ich w sprawy klasy i szkoły,
f) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozwiązywaniu trudności, także zdrowotnych,
g) rozwijanie zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów (organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy dotyczące zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej).
§ 41.
Formy realizacji zadań wychowawczych:
a) współorganizowanie pracy zespołu klasowego i samorządu klasy,
b) organizowanie imprez klasowych, wycieczek, apeli wychowawczych i okolicznościowych,
c) analizowanie źródeł niepowodzeń dydaktycznych i wychowawczych oraz podejmowanie prób ich przezwyciężenia,
d) badanie absencji uczniów i jej przyczyn,
e) rozpoznawanie przejawów zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
f) pomoc w rozwiązywaniu problemów swoich wychowanków przez rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
g) regularny - co najmniej raz w miesiącu - kontakt z rodzicami,
h) współpraca z trójką klasową rodziców, higienistką, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
i) systematyczne i rzetelne prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego, która obejmuje:
- dziennik lekcyjny,
- arkusze ocen,
- zeszyt wychowawcy.
§ 42.
Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowo - naukowych oraz Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej.
§ 43.
Formy pomocy dla początkujących nauczycieli - wychowawców:
a) pomoc wyznaczonego przez dyrektora nauczyciela opiekuna,
b) udział w lekcjach koleżeńskich,
c) doradztwo Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej,
d) pomoc ze strony nauczyciela - doradcy metodycznego,
e) umożliwienie dalszego doskonalenia zawodowego.
Pracownicy administracji i obsługi
§ 44.
1. Grupę tę stanowią pracownicy administracji i obsługi, którzy podlegają przepisom Kodeksu Pracy oraz zarządzeniom dyrektora.
2. Pracownik nie będący nauczycielem ma prawo:
a) znać swój przydział czynności przedstawiony mu przez dyrektora szkoły,
b) zgłaszać do dyrektora szkoły wnioski dotyczące warunków pracy,
c) za bardzo dobrą pracę otrzymać nagrodę dyrektora szkoły.
3. Do obowiązków pracownika należy:
a) troska o bezpieczeństwo dzieci przez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad przeciwpożarowych,
b) rzetelne wykonywanie powierzonych mu obowiązków, przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w szkole porządku,
c) natychmiastowe zgłaszanie wszelkich zauważonych nieprawidłowości,
d) poszanowanie mienia szkolnego (za szkody wynikłe z niewłaściwego i niestarannego wykonywania obowiązków pracownik ponosi odpowiedzialność materialną),
e) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
f) przestrzeganie tajemnicy służbowej.
4. Upoważniony przez dyrektora szkoły pracownik obsługi szkoły powinien zwrócić się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły lub skierować tę osobę do dyrektora.