§ 45.
W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
Zasady zatrudniania nauczycieli określa Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy, a innych pracowników – Kodeks Pracy.
§ 46.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
W szkole działają nauczycielskie zespoły problemowe i przedmiotowe:
zespół nauczania zintegrowanego
zespół wychowawców
zespół diagnozowania osiągnięć szkolnych
zespół analiz
zespół ds. integracji
zespoły klasowe tj. zespoły nauczycieli uczących w danej klasie
zespół nauczycieli humanistów
Dopuszcza się tworzenie innych zespołów przedmiotowych i problemowych.
Do zadań zespołu nauczania zintegrowanego należy:
tworzenie narzędzi badawczych do sprawdzania wiadomości i umiejętności dzieci w pierwszym etapie edukacyjnym oraz ich bieżąca analiza i modyfikowanie
ustalanie zakresu współpracy między nauczycielami klas I – III; zwłaszcza w sprawach dotyczących: organizacji pracy w nauczaniu zintegrowanym, problemów wynikających z bieżącej pracy, przygotowania ucznia klasy III do przejścia do IV klasy
Do zadań zespołu wychowawców należy:
analiza problemów wychowawczych w klasach
monitorowanie i ewaluacja programu wychowawczego
doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela wychowawcy
koordynowanie działań profilaktycznych Szkoły
Do zadań zespołu diagnozowania osiągnięć uczniów należy:
przygotowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego zgodnie ze standardami Szkoły
monitorowanie osiągnięć uczniów
opracowanie wyników testów oraz ich analiza
Zadaniem zespołu analiz jest zbieranie, przygotowanie i opracowanie materiałów związanych z mierzeniem jakości pracy Szkoły.
Do zadań zespołu ds. integracji należy:
organizowanie naboru do klas integracyjnych
organizowanie i zabezpieczenie właściwych warunków nauki dzieciom w klasach integracyjnych
rozpoznawanie potrzeb specjalnych uczniów niepełnosprawnych
opieka nad nauczycielem rozpoczynającym pracę w klasie integracyjnej
propagowanie idei integracji w szkole i w środowisku lokalnym
promowanie zespołów integracyjnych
wymiana doświadczeń w zakresie rozwiązań metodycznych i wychowawczych
współpraca z placówkami szkolnictwa specjalnego
współpraca z innymi placówkami integracyjnymi
Do zadań zespołu klasowego należy:
ustalenie zestawu programów nauczania w danej klasie oraz jego modyfikowanie
dobór podręczników dostosowanych do zestawu programów
występowanie do Dyrektora Szkoły z wnioskiem o dopuszczenie do realizacji zestawu programów nauczania dla danego oddziału
wspólna realizacja planu wychowawczego
korelowanie treści programowych w ramach nauczania blokowego, ustalanie i realizacja ścieżek edukacyjnych
analizowanie skuteczności wybranego zestawu programów nauczania
rozwiązywanie bieżących problemów
Do zadań zespołu nauczycieli humanistów należy:
doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela humanisty
korelowanie treści programowych z przedmiotów humanistycznych
wzajemne dzielenie się wiedzą i doświadczeniami oraz wspieranie nauczycieli rozpoczynających pracę w Szkole
koordynowanie działań na rzecz promocji kultury w Szkole
opracowanie narzędzi badawczych pomiaru dydaktycznego przedmiotów humanistycznych
§ 47.
Zadania nauczycieli:
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
kształci i wychowuje młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy
dba o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
kieruje się w swoich działaniach dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawą moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej uczniów
dąży w pełni do rozwoju osobowości uczniów i własnej
przestrzega zasad współżycia społecznego i dba o właściwe relacje międzyludzkie
kształci w oparciu o podstawę programową, programy nauczania, plan pracy Szkoły oraz szkolny program wychowawczy
stymuluje swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania
dokonuje wyboru programu nauczania i podręczników
prawidłowo organizuje przebieg procesu dydaktycznego
rozpoznaje poziom i umiejętności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności
stosuje efektywne i atrakcyjne metody nauczania
uczy praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
ocenia zgodnie z obowiązującymi przepisami i szkolnym systemem oceniania
udziela uczniom pomocy w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych, kwalifikuje na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
obniża wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
indywidualizuje pracę, motywuje uczniów do udziału w konkursach i życiu kulturalnym Szkoły
rozpoznaje środowisko rodzinne uczniów, wspiera rodziców w działaniach wychowawczych, współpracuje z rodzicami uczniów
dba o dobre imię Szkoły
aktywnie uczestniczy w życiu Szkoły oraz we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej i komisjach powołanych przez Dyrektora Szkoły
dba o swój rozwój zawodowy poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, spotkania z doradcami metodycznymi, pracę w zespołach przedmiotowych i problemowo-zadaniowych, organizowanie pracowni przedmiotowych i podejmowanie starań o ich wyposażenie
prawidłowo prowadzi dokumentację pedagogiczną
przestrzega prawa oświatowego, przepisów bhp, wszystkich regulaminów obowiązujących w Szkole oraz zarządzeń Dyrektora Szkoły
przestrzega tajemnicy służbowej
dba o powierzony mu sprzęt i pomoce.
Nauczyciel ma prawo do:
poszanowania godności osobistej i godności zawodu
warunków pracy umożliwiających wykonywanie obowiązków dydaktyczno-wychowawczych
do pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, starszych kolegów i instytucji oświatowych
zgłaszania pod adresem Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej postulatów związanych z pracą szkoły
proponowania innowacji metodycznych i pedagogicznych i ich wdrażania po akceptacji przez właściwe organa szkoły
swobodnego wyboru treści nauczania zgodnych z programem nauczania lub wykraczających poza podstawę programową kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej
Nauczycielom rozpoczynającym staż pomocy udziela Dyrektor Szkoły i opiekun stażu.
§ 48.
Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej „wychowawcą”.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały cykl nauczania w Szkole, szczególnie w klasach I–III.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami z innymi członkami społeczności szkolnej
Wychowawca w celu realizacji zadań jest zobowiązany do:
otaczania indywidualną opieką każdego wychowanka
planowania i organizowania wspólne z uczniami, ich rodzicami różnych form życia zespołowego rozwijających jednostki i integrujących zespół klasowy, ustalania treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy
współdziałania z nauczycielami tworzącymi zespół uczących w danym oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka
utrzymywania kontaktów z rodzicami uczniów w celu:
współpracy z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów (Organizację i formy udzielania tej pomocy na terenia Szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej)
gromadzenia wszelkich dostępnych informacji o uczniu (np. w formie teczki z zapisem i dokumentami)
dokumentowania swej pracy poprzez: przygotowanie planu pracy wychowawczej, prowadzenie zeszytu wychowawcy, wypełnianie arkusza spostrzeżeń wychowawcy
Wychowawca organizuje co miesiąc spotkania z rodzicami; na pierwszym zebraniu podaje terminy następnych. Kontakty wychowawcy z domem rodzinnym odbywają się poprzez:
spotkania w ramach zebrań
wpis do dzienniczka ucznia
indywidualny kontakt z rodzicami
Zebrania muszą być protokołowane, a inne formy kontaktu również dokumentowane na piśmie.
Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału; prowadzenie dziennika, wypełnianie arkuszy ocen, wypisywanie świadectw i inne.
Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, pedagoga i innych wyspecjalizowanych ośrodków i placówek oświatowych bądź naukowych. Początkującym nauczycielom – wychowawcom pomocy udziela Dyrektor, pedagog oraz doświadczeni wychowawcy.
§ 49.
Do zadań pracowników administracji i obsługi należy:
troska o bezpieczeństwo dzieci poprzez sprawną organizację pracy, przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
rzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków (zgodnie z przydziałem czynności)
przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w szkole regulaminu porządkowego
poszanowanie mienia szkolnego
przestrzeganie zasad współżycia społecznego
przestrzeganie tajemnicy służbowej
Pracownicy administracji i obsługi powinni włączać się w proces wychowawczy ( jest to zgodne z programem wychowawczym )