1) Sprzedaż lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków;
2) Sprzedaż lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków;
3) Sprzedaż garaży komunalnych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków;
4) Sprzedaż zabudowanych nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków, wykorzystywanych na realizację świadczeń zdrowotnych, położonych w strefach A, B i C;
5) Sprzedaż części nieruchomości budynkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków niezbędnych do poprawienia zagospodarowania przyległych lokali mieszkalnych stanowiących odrębną własność;
6) Oddawanie w użytkowanie wieczyste części udziałów w gruntach przynależnych do lokali powstałych z adaptacji części wspólnych budynków;
7) Prowadzenie postępowań dotyczących ustalenia zasadności rozpoczęcia sprzedaży lokali usytuowanych w budynkach stanowiących w 100% własność Gminy Miejskiej Kraków;
8) Naliczanie należności za bezumowne korzystanie z nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu, w związku z prowadzonymi sprawami w Referacie;
9) Ustanawianie służebności gruntowych na nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków na potrzeby zapewnienia dostępu do drogi publicznej zbywanych przez Referat nieruchomości;
10) Wyrażanie zgody na przedłużanie terminu zawarcia umów notarialnych dotyczących nieruchomości zabudowanych, niezabudowanych, lokali mieszkalnych, lokali o przeznaczeniu innym niż mieszkalne stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
11) Przygotowywanie projektów pisemnych oświadczeń Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie uchylenie się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu w zakresie zawartych przez upoważnionych pracowników Referatu umów sprzedaży;
12) Procedowanie wniosków o podjęcie indywidualnej uchwały przyznającej bonifikatę skierowanych do Rady Miasta Krakowa.
13) Przygotowywanie aneksów do umów notarialnych zawieranych w ramach czynności Referatu dotyczących sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz najemców lokali stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w przypadku konieczności sprostowania oczywistych omyłek niedotyczących istotnych elementów treści czynności prawnej (essentialia negotii) umowy;
14) Wyodrębnianie lokali o przeznaczeniu mieszkalnym i lokali o przeznaczeniu innym niż mieszkalne stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków do nowo założonych ksiąg wieczystych;
15) Aktualizacja bazy danych związanych z zakresem sprzedaży lokali;
16) Występowanie o opinie i prowadzenie postępowań w sprawie podziału nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w związku z prowadzonymi sprawami.
17) Występowanie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
18) Sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i oddania w użytkowanie wieczyste w ramach prowadzonych przez Referat postępowań;
19) Współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań przez Referat m. in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię;
20) Sporządzanie protokołów rokowań;
21) Zawieranie aktów notarialnych;
22) Nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat.