Miejski Rzecznik Konsumentów
kontakt: Jerzy Gramatyka https://www.bip.krakow.pl/?dok id=44927
sekretariat: 12 616 93 48
Porady przez internet i telefoniczne udzielane są wyłącznie konsumentom (z terenu powiatu krakowskiego), w sporze z przedsiębiorcą.
Konsumentów przyjmują pracownicy Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie w siedzibie przy Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, parter, box 49, Biuro Prawne Miejskiego Rzecznika Konsumentów, bez konieczności wcześniejszego umawiania się:
od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30
Do Punktu Konsultacji Prawnych można zgłaszać się:
osobiście (box 49 - parter ),
telefonicznie 12 61 69 231, 12 61 69 232,
Miejski Rzecznik Konsumentów przyjmuje ponadto:
Konsumenci spoza terenu powiatu krakowskiego powinni skontaktować się z właściwym dla ich miejsca zamieszkania rzecznikiem konsumentów, szczegółowe dane dostępne na stronie www.uokik.gov.pl lub skorzystać z poniższego numeru infolinii konsumenckiej oraz adresu na który można wysyłać zapytania drogą elektroniczną.
NOWY NUMER INFOLINII DLA KONSUMENTÓW
801 440 220 - Konsumenci mogą uzyskać bezpłatne porady prawne w dni powszednie w godz. 8.00- 18.00. Dzwoniący ponoszą koszt połączenia zgodny z taryfą swojego operatora. Prawnicy udzielają pomocy w prostych sprawach konsumenckich, gdy nie jest wymagana analiza dokumentów. Ponadto, informują o przepisach konsumenckich oraz o instytucjach świadczących specjalistyczne porady, np. w zakresie usług telekomunikacyjnych, energetycznych czy finansowych.
Za obsługę infolinii odpowiadają Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów. Projekt realizowany jest ze środków UOKIK.
Jeżeli podczas wakacji np.: kupiliśmy wadliwy towar, mamy problemy z wynajmem samochodu, zakwaterowaniem w hotelu, nasz lot się opóźnia, to dzięki aplikacji „ECC-Net: Travel” możemy mieć szybki dostęp do porad i podpowiedzi, jak w danej sytuacji się zachować. I to w 25 językach.
Specjalnie w czasie okresu urlopowego Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) uruchomiło unikalną aplikację mobilną: „ECC-Net: Travel”. Aplikacja pomaga konsumentom radzić sobie z trudnymi sytuacjami podczas ich wakacji za granicą. „ECC-Net: Travel App” zapewnia wiedzę prawną i wsparcie językowe (automatyczne tłumaczenie praw konsumenckich na 25 języków).
Aplikacja jest skoncentrowana wokół kilku podstawowych tematów: zakupy, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu, opieka medyczna, środki transportu (lotniczy, kolejowy autokarowy i morski). W sekcji „Dobrze wiedzieć” znajdują się inne przydatne informacje np. ważne numery telefonów i dane kontaktowe niezbędne w sytuacjach kryzysowych. Dlatego warto, aby „ECC-Net: Travel App” stała się nieodzownym towarzyszem naszych podróży.
Aplikacja jest bezpłatna i działa również w trybie offline, dzięki czemu unikniemy pułapki roamingu.
Jest dostępna dla urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym iOS, Android i Microsoft Windows. Do pobrania:
Zasady funkcjonowania Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Krakowie
Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca do korzystania z porad prawnych udzielanych przez studentów ze Studenckiej Poradni Prawnej Uniwersytetu Jagiellońskiego, szczególnie z zakresu szeroko rozumianego prawa karnego oraz prawa pracy. Poradnia mieści się przy al. Krasińskiego 18/3 w Krakowie, tel. 12 430 19 97, 506 006 672. Porady prawne udzielane są wyłącznie osobiście, po uprzednim ustaleniu terminu wizyty. Szczegóły dotyczące pracy Poradni i zasad udzielania porad prawnych można znaleźć na stronie internetowej www.law.uj.edu.pl/poradnia.