BIP MJO - Orkiestra Sinfonietta Cracovia

Biuletyn Informacji Publicznej

Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia

 
Fot.  PAP, Stanisław Rozpędzik


ORKIESTRA STOŁECZNEGO KRÓLEWSKIEGO MIASTA KRAKOWA SINFONIETTA CRACOVIA

Początki dziejów Sinfonietty Cracovii wiążą się ściśle z powstaniem poprzedzającego jej istnienie zespołu „Młodzi Kameraliści

Krakowscy” w roku 1990. Wysokie umiejętności, zaangażowanie muzyków i świeżość interpretacji zwróciły nań uwagę, było

jednak jasne, że dalszy rozwój zespołu możliwy jest tylko w warunkach stabilnej egzystencji. Przy życzliwym wsparciu

Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich wszczęto starania o nadanie zespołowi statusu orkiestry miejskiej, co

nastąpiło w 1994 roku. Od tej chwili datuje się jego działalność pod nową nazwą: Orkiestra Stołecznego Królewskiego

Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

 

Ta unikalna w skali kraju inicjatywa szybko okazała się „strzałem w dziesiątkę”: orkiestra od początku swej działalności

zyskała sobie pochlebne recenzje publiczności i krytyków. Muzycy znakomicie odnajdywali się zarówno w kanonie dzieł

orkiestrowych – czy to kameralnych, czy też przeznaczonych na znacznie większą obsadę – jak i we wszelkiego rodzaju

niekonwencjonalnych projektach artystycznych. Ten profil, uwzględniający szerokie spectrum działalności (od koncertów

muzyki klasycznej po występy na festiwalu Unsound), jest wyznacznikiem stylu zespołu do dnia dzisiejszego.

 

Przez 20 lat oblicze orkiestry kształtował znakomity skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara. Pod jego kierunkiem

i z jego udziałem jako koncertmistrza i solisty Sinfonietta Cracovia wypracowała swój indywidualny styl, osiągnęła szereg

sukcesów i dokonała wielu nagrań. Nie do przecenienia była też rola Adama Balasa, skrzypka, a w latach 1997-2010

menedżera Orkiestry. Był on inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych i miał znaczący wpływ na wykreowanie wizerunku

zespołu otwartego na różnorodne nurty muzyczne. O randze Orkiestry świadczy również fakt, że w latach 2001-2009 jej

dyrygentem gościnnym był wybitny amerykański dyrygent John Axelrod. Pod jego kierunkiem, wraz z chórem Camerata

Silesia, zespół wziął udział w realizacji programu BBC: Holocaust; A Music Memorial Film from Auschwitz, dokonując na

terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau nagrania fragmentów Requiem W.A. Mozarta oraz III Symfonii

H. M. Góreckiego. Program ten otrzymał International Emmy Award w roku 2005.

 

W lipcu 2014 roku kolejny rozdział w historii zespołu zaczął pisać Jurek Dybał. Nowy dyrektor krakowskiej Sinfonietty

to zarazem wybitny dyrygent, animator życia kulturalnego jak i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.

Pod nową dyrekcją Sinfonietta Cracovia rozpoczęła obchody jubileuszu 20-lecia działalności występem podczas II

edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego poziom 320.

 

Sinfonietta Cracovia może poszczycić się współpracą z takimi mistrzami batuty, jak Krzysztof Penderecki, Antoni Wit,

Jerzy Maksymiuk, Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Valery Gergiev czy Ludwig Wicki oraz z tak wybitnymi solistami,

jak Maxim Vengerov, Boris Pergamenshikov, Rudolf Buchbinder, Mischa Maisky, Pieter Wispelwey, Ilya Gringolts, Arto Noras,

Michel Lethiec, Julian Rachlin, Dmitry Sitkovetsky, Kaja Danczowska, Irena Grafenauer, Barry Douglas, Tabea Zimmermann,

Grigori Zhyslin, Konstanty Kulka, François Leleux, Isabelle Moretti, Janusz Olejniczak, Piotr Pławner czy Radovan Vlatković.

 

Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach: Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival international de Colmar,

Białe Noce w Sankt Petersburgu, Tokyo Harusai, Festival Pablo Casals, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena,

Sacrum Profanum, Misteria Paschalia, a jej kunszt oklaskiwały tysiące melomanów m.in. w Konserwatorium Muzycznym

i Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, Filharmonii i sali Konzerthaus w Berlinie, Herkulessaal w Monachium, sali Casino

w Bazylei i Tonhalle w Zurichu, Teatrze Mogador w Paryżu i Palais des Festivals w Cannes, Konzerthaus i Musikverein

w Wiedniu, w Auditorio Nacional w Madrycie, w teatrach w Brescii, Neapolu i Parmie, Bunka Kaikan w Tokyo oraz w Filharmonii

w Stambule.

 

Ważny obszar działalności Sinfonietty Cracovii stanowi realizacja nagrań płytowych oraz muzyki filmowej. Zespół brał udział

w produkcjach telewizyjnych BBC Classical Music Television, francuskiej TV Arte oraz Telewizji Polskiej, może też poszczycić

się nagraniami do filmów i seriali wyreżyserowanych m.in. przez Agnieszkę Holland, Janusza Zaorskiego, Jana Komasę czy

Jana Kidawę-Błońskiego. Wśród najnowszych realizacji znajduje się m.in. ścieżka dźwiękowa do filmu Miasto 44. Orkiestra

wielokrotnie występowała też na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

 

Znakomite wykonania Sinfonietty Cracovii zarejestrowano na płytach wydanych przez prestiżowe wytwórnie – Arion, Channel

Classics, Sony Classical, DUX i CD Accord. Jednym z najważniejszych osiągnięć Sinfonietty Cracovii w ostatnim czasie jest

dokonanie polskiej premiery Concertino per tromba e orchestra Krzysztofa Pendereckiego w serii światowych prawykonań

z udziałem Gábora Boldoczkiego oraz nagranie we współpracy z węgierskim trębaczem płyty Oriental Trumpet Concertos

(Sony Classical) pod dyrekcją Jurka Dybała. W styczniu 2017 roku album otrzymał jedną z najbardziej prestiżowych

nagród fonograficznych świata:International Classical Music Award (w kategorii „Muzyka współczesna”), a następnie

wyróżniony został nagrodą niemieckiego przemysłu muzycznego ECHO Klassik. We współpracy z krakowskim pianistą

Szymonem Nehringiem zespół zarejestrował ponadto ‒ pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Jurka Dybała ‒ album

Fryderyk Chopin.Piano Concertos (DUX) wyróżniony Pizzicato Supersonic Award oraz nagrodą Joker magazynu Crescendo.

 

W kwietniu 2017 roku stanowisko nowego Honorowego Gościnnego Dyrygenta Sinfonietty Cracovii objął cieszący się

międzynarodowym uznaniem wenezuelski mistrz batuty ‒ Rafael Payare.



JUREK DYBAŁ

Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia

Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.

Swą dynamiczną osobowością sceniczną przyciąga publiczność sal koncertowych Europy, dyrygując takimi

orkiestrami jak: Wiener KammerOrchester, Wiener Concert-Verein, Bayerische Kammerphilharmonie,

Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Orkiestra Symfoniczna Praskiego Radia, Sinfonia Varsovia, NOSPR,

Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM czy

orkiestry filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku.

 

W zakresie muzyki dawnej współpracuje m.in. ze słynnym zespołem Concerto Köln. Jest autorem przedstawień

multimedialnych w niekonwencjonalny sposób promujących muzykę XX i XXI wieku. Dyrygował m.in. pierwszym

polskim wykonaniem Adagia na smyczki Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu

Kartki z nienapisanego dziennika i Duo concertante tego kompozytora. Doprowadził też do wiedeńskiej premiery

Uwertury Franciszka Lessla z Wiener KammerOrchester, a także nakłonił Concerto Köln do włączenia muzyki

G. G. Gorczyckiego do swego repertuaru.

 

Współpracował z tak wybitnymi muzykami jak: Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Julian Rachlin, Gábor Boldoczki,

Angela Hewitt, Mihaela Ursuleasa, Michel Lethiec, Georgijs Osokins, Martin Grubinger, Paul Meyer, Arto Noras,

Erwin Schrott, Konstanty Andrzej Kulka, Xavier de Maistre.

 

Jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk.

 

Jurek Dybał jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320,

odbywającego się w podziemiach zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu. W trakcie trzeciej edycji tego Festiwalu Dybał

zadyrygował polską premierą (w serii światowych prawykonań) zamówionego przez Sinfoniettę Cracovię Concertino

per tromba e orchestra Krzysztofa Pendereckiego. Dyrektor Sinfonietty objął również kierownictwo muzyczne nad

sceniczną adaptacją opery Ubu Król Pendereckiego w Operze Śląskiej. Wyreżyserowany przez Waldemara

Zawodzińskiego spektakl został owacyjnie przyjęty przez publiczność i zebrał szereg entuzjastycznych recenzji.

 

Jurek Dybał jest laureatem m.in. przyznanej przez Prezydenta Miasta Bytomia nagrody kulturalnej

„Złota Maska” (2017) oraz Nagrody Teatralnej im. Jana Kiepury 2017 (w kategorii: „Najlepszy dyrygent”).

 

  

Wszelkie informacje na temat bieżącego sezonu artystycznego można znaleźć na stronie internetowej Orkiestry.

Serdecznie zapraszamy:  www.sinfonietta.pl 


 


 

Informacja publiczna, która nie została udostępniona w BIP lub w centralnym repozytorium jest udostępniana na wniosek, a informacja,

która może być udostępniona niezwłocznie, jest udostępniana w formie ustnej bądź pisemnej bez pisemnego wniosku. Udostępnienie

informacji publicznej następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.


Wnioski należy składać w Sekretariacie jednostki.