BIP MJO - Orkiestra Sinfonietta Cracovia

Biuletyn Informacji Publicznej

Orkiestry Sinfonietta Cracovia



Sinfonietta Cracovia

Początki dziejów Sinfonietty Cracovii wiążą się ściśle z powstaniem poprzedzającego jej istnienie zespołu „Młodzi Kameraliści Krakowscy” w roku 1990. Wysokie umiejętności, zaangażowanie muzyków i świeżość interpretacji zwróciły nań uwagę, było jednak jasne, że dalszy rozwój zespołu możliwy jest tylko w warunkach stabilnej egzystencji. Przy życzliwym wsparciu Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich wszczęto starania o nadanie zespołowi statusu orkiestry miejskiej, co też nastąpiło w 1994 roku. Od tej chwili datuje się jego działalność pod nową nazwą: Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Ta unikalna w skali kraju inicjatywa szybko okazała się „strzałem w dziesiątkę”: orkiestra od początku swej działalności zyskała sobie pochlebne recenzje publiczności i krytyków. Muzycy znakomicie odnajdywali się zarówno w kanonie dzieł orkiestrowych – czy to kameralnych, czy też przeznaczonych na znacznie większą obsadę – jak i we wszelkiego rodzaju niekonwencjonalnych projektach artystycznych.

Ten profil, uwzględniający szerokie spectrum działalności (od koncertów muzyki klasycznej po występy na festiwalu Unsound), jest wyznacznikiem stylu zespołu do dnia dzisiejszego.

Przez 20 lat oblicze orkiestry kształtował znakomity skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara. Pod jego kierunkiem i z jego udziałem jako koncertmistrza i solisty Sinfonietta Cracovia wypracowała swój indywidualny styl, osiągnęła szereg sukcesów i dokonała wielu nagrań. Nie do przecenienia była też rola Adama Balasa, skrzypka, a w latach 1997-2010 menedżera Orkiestry. Był on inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych i miał znaczący wpływ na wykreowanie wizerunku zespołu otwartego na różnorodne nurty muzyczne. O randze Orkiestry świadczy również fakt, że w latach 2001-2009 jej dyrygentem gościnnym był wybitny amerykański dyrygent John Axelrod. Pod jego kierunkiem, wraz z chórem Camerata Silesia, zespół wziął udział w realizacji programu BBC: Holocaust; A Music Memorial Film from Auschwitz, dokonując na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau nagrania fragmentów Requiem W.A. Mozarta oraz III Symfonii H.M. Góreckiego. Program ten otrzymał International Emmy Award w roku 2005.

W lipcu 2014 roku kolejny rozdział w historii zespołu zaczął pisać Jurek Dybał. Nowy dyrektor krakowskiej Sinfonietty to zarazem wybitny dyrygent, animator życia kulturalnego jak i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.

Pod nową dyrekcją Sinfonietta Cracovia rozpoczęła obchody jubileuszu 20-lecia działalności występem podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego poziom 320.

Sinfonietta Cracovia może poszczycić się współpracą z takimi mistrzami batuty, jak Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Valery Gergiev czy Ludwig Wicki oraz z tak wybitnymi solistami, jak Maxim Vengerov, Boris Pergamenshikov, Rudolf Buchbinder, Mischa Maisky, Pieter Wispelwey, Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Irena Grafenauer, Barry Douglas, Tabea Zimmermann, Grigori Zhyslin, Konstanty Kulka, François Leleux, Isabelle Moretti, Janusz Olejniczak, Piotr Pławner czy Radovan Vlatković.

Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach: Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival international de Colmar, Białe Noce w Sankt Petersburgu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Misteria Paschalia, a jej kunszt oklaskiwały tysiące melomanów m.in. w Konserwatorium Muzycznym i Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, Filharmonii i sali Konzerthaus w Berlinie, Herkulessaal w Monachium, sali Casino w Bazylei i Tonhalle w Zurichu, Teatrze Mogador w Paryżu i Palais des Festivals w Cannes, Auditorio Nacional w Madrycie, w teatrach w Brescii, Neapolu i Parmie oraz Filharmonii w Stambule.

Ważny obszar działalności Sinfonietty Cracovii stanowi realizacja nagrań płytowych oraz muzyki filmowej. Zespół brał udział w produkcjach telewizyjnych BBC Classical Music Television, francuskiej TV Arte oraz Telewizji Polskiej, może też poszczycić się nagraniami do filmów i seriali wyreżyserowanych m.in. przez Agnieszkę Holland, Janusza Zaorskiego, Jana Komasę czy Jana Kidawę-Błońskiego. Wśród najnowszych realizacji znajduje się m.in. ścieżka dźwiękowa do filmu Miasto 44. Orkiestra wielokrotnie występowała też na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Znakomite wykonania Sinfonietty Cracovii zarejestrowano na płytach wydanych przez prestiżowe wytwórnie – Arion, Channel Classics, DUX i CD Accord. Wśród ostatnich nagrań na szczególną uwagę zasługuje m.in. płyta z koncertami fortepianowymi Beethovena w wykonaniu wielkiego pianisty Rudolfa Buchbindera, któremu Sinfonietta towarzyszyła podczas VI Wielkanocnego



Jurek Dybał

Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa

 

Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Swą dynamiczną osobowością sceniczną przyciąga publiczność sal koncertowych Europy, dyrygując takimi orkiestrami jak: Wiener KammerOrchester, Wiener Concert-Verein, Vienna Art Orchestra, Bayerische Kammerphilharmonie, Kuopio Symphony Orchestra, Orkiestra Symfoniczna Praskiego Radia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Łódzka, Polska Filharmonia Bałtycka, Orkiestra Symfoniczna Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

W zakresie muzyki dawnej współpracuje ze słynnym zespołem Concerto Köln i jako instrumenta- lista – z Les Musiciens du Louvre-Grenoble Marca Minkowskiego.

Artysta nie stroni od dyrygowania wielkimi koncertami plenerowymi m.in. ze słynnym romskim skrzypkiem Roby Lakatosem. Prowadził opery kameralne i gale koncertowe z udziałem solistów Baletu i Opery Wiedeńskiej wystawiane w wiedeńskim Hofburgu. Chętnie współpracuje również z zespołami jazzowymi, folkowymi, world music; zajmuje się muzyką filmową w różnego rodzaju projektach crossover, współpracując na tym polu z zespołem gypsy jazz „No Limit” z Wiednia, skrzypaczką Zen Hu grającą na „chińskich skrzypcach” erhu czy Tytusem Wojnowiczem. Jest autorem przedstawień multimedialnych w niekonwencjonalny sposób promujących muzykę XX i XXI wieku, do których zapraszał m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Pszoniaka, Edwarda Lutczyna, Polski Teatr Tańca z Poznania i Daniela Stryjeckiego.

Aktywnie promuje i popularyzuje polską twórczość muzyczną. Dyrygował pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu Kwintetu „Kartki z nienapisanego dziennika” i Duo concertante (premiery polska i francuska ) tego kompozytora. Doprowadził też do wiedeńskiej premiery Uwertury Franciszka Lessla z Wiener KammerOrchester, a także nakłonił Concerto Köln do włączenia muzyki Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego do swego repertuaru. Dokonał również premierowych wykonań kompozycji Krzesimira Dębskiego. Wspólnie z Wiener KammerOrchester ufundował nagrodę dodatkową dla zwyciężczyni XIV Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego Soyoung Yoon w postaci koncertu z laureatką w sali Konzerthaus w Wiedniu.

Współpracował z tak wybitnymi muzykami, jak: Yuri Bashmet, Julian Rachlin, Angela Hewitt, Itamar Golan, Mihaela Ursuleasa, Michel Lethiec, Frans Helmerson, Arto Noras, Erwin Schrott,Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Xavier de Maistre, Gábor Boldoczki i wielu innych. Jako kameralista występuje m.in. z zespołami: Wiener Klavierquintett, Kwartet Prima Vista, Kwartet Śląski, Wiener Virtuosen, Fine Arts Quartet, Shanghai Quartet, Talich Quartet czy Münchner Septet.

Artystę można usłyszeć na płytach polskiej wytwórni DUX, belgijskiej – R.C.P. i japońskiej – Camerata. Jest dwukrotnym laureatem nagrody przemysłu fonograficznego „Fryderyk”. W latach 2010-2012 był profesorem Hochschule der Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie.

W ramach obchodów Roku Mahlerowskiego został uhonorowany prośbą o zasadzenie „Mahlerowskiej róży” w ogrodzie domu narodzin kompozytora, obok takich osobistości jak Thomas Hampson czy Vaclav Havel.

Jurek Dybał jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego „Poziom 320”, odbywającego się w podziemiach zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu.


 

  

Wszelkie informacje na temat bieżącego sezonu artystycznego można znaleźć na stronie internetowej Orkiestry "Sinfonietta Cracovia".

Serdecznie zapraszamy:  www.sinfonietta.pl

 




 

Informacje publiczne nie opublikowane w BIP podlegają udostępnieniu w trybie na wniosek. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w sekretariacie Orkiestry. Informacja zostanie udostępniona w terminie 14 dni. Szczegółowe zasady udostępniania informacji publicznej oraz zakres podlegający udostępnieniu określone są w ustawie o dostępie do informacji publicznej.